Follow

Dashboard
Miss Humming Bird
KaryaLinksEntriesTuto Tudung

Sahabat vs Cinta bab 16
Sunday, 24 March 2013 | 08:38 | 0 budak gempaks

BAB 16

 “Alisa…”panggil Aris sambil memegang tombol pintu.Kepala Alisa terus mendongak memandang Aris di hadapan pintu.
“Jom, belajar naik motor”,ajak Aris lalu meninggalkan Alisa dalam bilik keseorangan.
Hati Alisa berbunga riang.Dah lama dah aku mintak dia ajarkan.Akhirnya, terbuka juga pintu hati di untuk ajar aku, teriak Alisa di dalam hati.
          Setelah memakai tudung, langkah diatur kemas menuruni tangga.Aris kelihatan sedang menunggu sambil memegang kunci motor.
Enjin dihidupkan.Menderum bunyi motor apabila gear diputar.Alisa duduk di hadapan sebagai pemandu dan Aris di belakang sebagai pembonceng.
         Perlahan-lahan Alisa membawa motor mengelilingi taman perumahan tersebut.
“Macam ni ke masa awak mula-mula belajar naik motor dulu?”suaranya dilantangkan agar dapat menyayingi bunyi motor.
“Tak adalah.Aku tengok ayah aku, aku dah dapat pick up dah”,berlagak sungguh nada suara Aris.Alisa mencebir.Aku tahulah aku lambat pick up, tak payahlah sindir time orang tengah excited belajar naik motor ni.
Tanpa disedari, sebuah motor yang ditunggangi oleh dua orang remaja memintas motor yang dibawa oleh Alisa.Tar jalan menjadi tempat mereka ‘mendarat”.
Alisa bernasib baik kerana jatuh di atas kawasan berumput.Tapi, yang tragisnya Aris.Dia terjatuh atas jalan tar yang berturap tu.
Aris dihampiri.
“Awak okey tak Aris?”,tanya Alisa cemas.Nampak macam teruk luka dekat kaki dia ni.Terkoyak seluar.
“Woi, buta ke?”teriak Aris kepada dua orang remaja tadi yang dengan selambanya berlalu begitu sahaja.Alisa menggeleng kepala.Tak tahu hormat orang langsung!
“Ouch!”Aris merintih kesakitan.Sapu tangan Alisa keluarkan dari kocek seluar sebelum mengelap luka Aris yang membuak-buak darah keluar.Tahanlah Alisa, ujarnya pada diri sendiri.Mana taknya, aku mana boleh tengok darah banyak sampai macam ni sekali.Tekak yang terasa loya ditahan.Haisy, janganlah buat hal duhai tekak.
Alisa memapah Aris yang sedang mengerang kesakitan untuk pulang ke rumah.Lebih cepat dirawat, lebih cepat baik.
Setelah memasuki bilik, Aris di dudukkan di atas katil.Peti kecemasan dicari.Mana pulak ni?!
“Aris, first aid mana?”soal Alisa cemas.
“Dekat stor”,ujar Aris pantas.
Alisa berfikir sejenak apa yang diperkatakan oleh Aris.Kalau tengah cemas, Alisa boleh jadi blur.Jangan tak tahu.
Stor, stor?Stor?otak Alisa berputar ligat.
“Woi, aku tengah sakit ni.Kau buat apa tu?”,terjah Aris membuatkan Alisa mengurut dada.Terkejut oden.
“Stor?Stor, stor?Oh, stor.Okey, saya pergi ambil sekarang”,Alisa berlari-lari anak menuruni tangga.
Aris sempat lagi menggeleng.Dalam suasana cemas pun boleh datang ‘penyakit’ dia yang satu tu.
Alisa masuk ke dalam bilik dengan membawa first aid kit di tangan.
Segala tingkah laku Alisa dperhati.Dari mengeluarkan ubat sehinggalah tangan Alisa sudah bersedia untuk menyapu iodin di lutut Aris yang terluka.
“Aris, saya nak sapu ubat ni”,ucap Alisa sambil mendongak memandang Aris yang galak memerhatikannya.
Mata Aris langsung tidak berkelip memandang Alisa.
“Aris…kelopak mata awak ada masalah ke?”soal Alisa sinis.Aku tahulah aku ni lawa sangat, tapi tak payahlah tengok aku macam otot kelopak mata tengah cramp.
Soalan Alisa membuat Aris tersedar dari renungannya.Macam manalah aku boleh termenung pulak ni.Fikir bukan-bukan pulak minah ni nanti.
“Tak adalah.Kelopak mata saya masih boleh berfungsi dengan jayanya.Cepatlah, sapukan ubat”,arah Aris persis seorang komnder tentera.
Alisa mencebir.Dia tenung orang bagai nak tembus boleh, aku tanya sikit je nak marah.Cakap jelah nak cover bengang, senang cerita, omel Alisa di dalam hati.
Iodin yang telah dituang ke atas kapas disapu ke lutut Aris yang luka.Wajah jejaka itu berkerut-kerut menahan sakit.
“Alisa, kau ni sapu ubat ke membunuh aku?”dalam kesakitan, Aris menguatkan semangatnya untuk bertanya.Kambate! (Berusaha)
“Dalam proses menyapu ubat ni, saya akan membuat awak terseksa sehingga awak mati”,selamba Alisa membalas sambil menekan kuat lutut Aris yang luka itu.
“:Adoi!”teriak Aris kesakitan.
Rasakan seksaan aku.Banyak sangat songeh.Kalau dah sakit tu, buat macam sakit tak boleh, omel Alisa.
Plaster ditampal di atas luka Aris.Walau pun tersa sakit, Aris hanya mendiamkan diri.Tadi dia tekan luka aku, silap hari bulan, boleh je dia simbah iodin dekat aku.Tak nak aku.
First aid kit diletakkan di tempatnya semula.Aris galak membelek lukanya.Tiba-tiba pintu bilik dibuka.Alisa lah tu, fikir Aris.
“Macam mana kaki, dah okey”,prihatin Alisa bertanya sebelum melabuhkan punggungnya di sebelah Aris.Aris mendongak memandang gadis di sebelahnya.
“Lebih okeylah daripada masa tengah sapu iodine tadi.Seksa, seksa”,sindir Aris.Alisa hanya tersenyum.Jangan risau, aku faham maksud kau tu.
Aris mencebir bibir.Takkan tak terasa kot.
“Awak ni boleh jalan tak.Manalah tahu, kaki awak ni terlebih manja.Nak jalan pun kena orang tolong”,Alisa mengubah topik perbualan mereka.Jangan tak tahu, betapa risaunya aku bila dia jatuh motor tadi.Hanya tuhan je yang tahu.
Aris mencuba untuk berjalan.Alisa menepuk dahi.Ni kalau masuk olimpik berjalan palin lambat, boleh jadi johan dunia.Mencatat kelajuan 0.5km/5 j.Siput pun lebih laju aku rasa.
Alisa bangun untuk membantu Aris.Tangan kiri Aris diletakkan di atas bahu, manakala tangan kanan Alisa memaut pinggang jejaka itu.Hati Alisa berdetak hebat.Jangan gugur sudahlah.
Aris didudukkan di atas sofa yang terdapat di ruang tamu rumah.
“Muka tu jangan berkerut sangat, nanti cepat berkedut”,pesan Alisa sambil berlalu meninggalkan Aris.Jejaka itu memandang sepi pemergian Alisa.
Kenapalah jantung aku ni berdebar-debar.Jangan kata aku dah jatuh cinta.No way!Tekad aku untuk mempermainkan perempuan, that’s all, desis Aris sebelum melelapkan matanya untuk melupakan segala kekusutan.




“Aris, bangun Ris”,Puan Maimunah menggoncang-goncang bahu anak terunanya yang sedang lena tidur di atas sofa.
Aris berpisat-pisat bangun.Terlayar wajah Puan Maimunah di retina matanya.Bukan mama pergi kursus haji ke tadi?
“Mama baru balik ke?”soal Aris dalam keadaan mamai.
Puan Maimunah menggeleng-geleng.
“Dah, kamu pergi naik atas.Isteri kamu mana?”soal Puan Maimunah sambil bercekak pinggang.
“Dia ada dalam bilik kot”,ujar Aris sebelum bangun untuk masuk ke bilik.
Pintu bilik dibuka.Terlihat jelas sekujur tubuh sedang tidur berniarap sambil mengalas kepalanya dengan lengan yang diletak di atas sebuah buku.Mungkin diari Alisa kot.
Wajah yang sedang lena tidur itu dipandang lama.Wajah Alisa memang tenang ketika tidur.Macam budak-budak.
“Alisa, bangun”,Aris menggoncang-goncang bahu Alisa.Alisa tersedar.Perkara pertama yang dilakukannya ialah menutup diarinya.
“Pukul berapa sekarang ni?”Alisa bertanya dengan mata yang masih kuyu.
“5.30”,balas Aris setelah mengerling jam tangannya.Mata Alisa terbuntang luas.
“Ya allah, macam manalah saya boleh tertidur”,Alisa bingkas bangun untuk masuk ke bilik air.Aris memandang hairan.
“Yang kau ni kenapa kalut sangat?”soal Aris hairan.Alisa terhenti seketika.Baru dia terfikir…
Cuba awak bagitahu saya pukul 5.30 pagi atau petang”,Alisa mengecilkan matanya yang sememangnya sepet itu.
“Petang”,sesingkat mungkin Aris membalas.
Alisa menepuk dahi.Mati-mati aku ingat 5.30 pagi.
“Kenapa tak bagitahu awal-awal?”marah Alisa.Buat penat aku je bangun cepat-cepat tadi.
“Kau yang blur, nak salahkan aku pulak”,Aris membalas.Ni lah dia Nur Alisa Sofia, tak pernah nak mengaku kesalahan sendiri.Kalau salah pun, dia tetap juga nak betulkan.Nasib badanlah dapat bini macam ni.
Punggung Alisa dilabuhkan di sebelah Aris.Kepalanya dipicit perlahan.
“Kau ni kenapa?”soal Aris, bimbang.
“Pening, tadi terkejut sangat bila bangun”,perlahan Alisa membalas.
Tangan Aris pantas sahaja menarik kepala Alisa ke bahunya.Walaupun agak terkejut pada mulanya, Alisa berasa tenang selepasnya.Pertama kali bahunya menjadi sandaranku tanpa aku pinta merupakan perkara paling bahagia yang berlaku pada hari ini.
“Macam mana, okey?”soal Aris sambil mengusap-usap rambut ikal Alisa itu.Mata Alisa terpejam buat seketika.
“Ni lah yang aku inginkan selama ini.Berada di sisi orang yang aku sayang”,ucap Alisa perlahan, hanya  untuk dirinya.Tidak sangka pula, telinga Aris begitu peka sehingga dapat menangkap butir bicara Alisa.
“Kau cakap apa tadi?”soal Aris.Tangannya berhenti daripada mengusap-usap rambut Alisa.Aris seperti mendengar sesuatu, namun tidak terlalu jelas.
Kepala Alisa secara drastiknya diangkat.
“Hurm…mana ada cakap apa-apa.Saya…saya…nak pergi tandas”,Alisa berlari-lari anak meninggalkan Aris yang sedang terpinga-pinga.
Di dalam bilik air, Alisa menari-nari sendirian.Hatinya berbunga bahagia.Aku tak pernah sebahagia ni.
Setelah beberapa minit melayan rasa bahagianya, Alisa keluar untuk bertemu dengan Aris.Tujuannya, dia ingin menyatakan perasaannya.Mungkin terdorong oleh kebahagiaan hatinya.
Aris sudah tidak kelihatan di atas katil.Mana pulak mamat ni?
Matanya melilau ke sekeliling.Alangkah terkejutnya Alisa apabila melihat Aris sedang berdiri di balkoni bilik.
“Aris…”,panggil Alisa.Aris kelihatannya sedang mendail nombor di atas telefon bimbitnya.
“Saya nak cakap sesuatu…”,nada suara Alisa semakin lama semakin perlahan apabila Aris meletakkan jari telunjuk di bibir menandakan senyap.Alisa hanya menurut.
“Assalamualaikum, Sakinah…Tengah buat apa tu?...You free tak esok?...I nak ajak you pergi teman I jalan-jalan…Tak apa, Alisa ikut sekali…Okey, I ambik you pukul 10.00 pagi esok…Bye”,Aris mematikan talian sebelum memandang Alisa di belakang.
“Kau nak cakap apa tadi?”soal Aris.
Lidah Alisa menjadi kelu.Nampaknya, terpaksa batalkan jelah.
“Tak…tak apalah.Tak jadi”,Alisa berpaling.Kenapa aku rasa macam nak nangis je?
Lengan Alisa dipegang.Alisa berpaling.Tajam pandangan Aris menikam jantungnya.
“Jangan tipu aku.Kau nak cakap apa tadi”,tegas Aris bertanya.Dia tak suka orang yang cakap separuh jalan.
Alisa menundukkan kepalanya.Air jernih mula membanjiri matanya.
“Awak tak perlu tahu, Aris.Ini bukan urusan awak”,tangan yang dipegang direntap kasar menyebabkan pegangan tangan Aris terlerai.Alisa berlalu meninggalkan Aris.
Aris terpinga-pinga melihat situasi sebentar tadi.Itu bukan Alisa.Dia seorang yang sangat penyabar, tak mudah melenting.Dia sentiasa ada kekuatan dalaman walaupun air matanya sentiasa mengalir.

Pyka Ros


STATUS
Boleh jadi kamu menyukai sesuatu tetapi ianya buruk untuk kamu. Dan boleh jadi kamu membenci sesuatu dan ianya baik untuk kamu. (Surah Al-Baqarah : 216)


THE WEBSTER


Name : Nurul Syafiqah binti Rosli
Age : 19 years old
Ambition : Doctor in the making
Status : Currently studying in Scool of Medicine, USM
Hope : I hope to become a perfect slave to Allah and success in not only on the earth , but also akhirat

NOVEL
Engkau Cinderella Aku!
Prolog Bab 1 Bab 2 Bab 3 Bab 4 Bab 5 Bab 6

THROWBACK
Umrah 2016


KMKu C 16/17


SESERI 14/15



Kelik-kelik

DISCLAIMER


Assalamualaikum and welcome to my blog. Navigate happily and hope to leave some comment for me. Follow me if you like it and PLEASE let me know if you take anything from my blog. Don't forget to leave your footstep. <3

BANNERS








Photobucket

AWESOMENERS

CREDIT TO
Basecode:Akak Atin
Skin:Me
Editor:Me

Sesiapa nak exchange link boleh letak link korang dekat SINI
Put my link as Syafiqah Rosli at YOUR blog
If you delete mine, I will delete YOURS

[Aligato!]