Follow

Dashboard
Miss Humming Bird
KaryaLinksEntriesTuto Tudung

Engkau Cinderella Aku! : Bab 4
Wednesday, 7 January 2015 | 22:47 | 0 budak gempaks


Suhaila termenung duduk di ruang tamu . Mak Long dengan Pak Longnya sudah lama tidur . Jam di dinding dipandang . Sudah pukul 1.15 pagi . Namun , matanya masih lagi enggan terlelap . Terlayar satu persatu kejadian di rumahnya petang tadi . Sakit hatinya apabila ibu dan ayahnya dikatakan tidak mendidiknya dengan baik . Ibunya telah meninggal dunia sebaik sahaja dia melihat dunia sedangkan ayahnya telah cukup mendidiknya dengan ilmu agama .
Tiba-tiba kedengaran pintu bilik dibuka . Suhaila melihat sepupunya Raziqah keluar dari biliknya lalu bergerak ke dapur . Mahu ke tandas mungkin . Dibiarkan sahaja Raziqah berlalu pergi .
Sebaik Raziqah ingin melangkah masuk ke bilik , dia terpandang akan kelibat Suhaila sedang duduk termenung di ruang tamu . Suhaila dihampiri .
“Kau tak tidur lagi , Ella?”soal Raziqah seraya melabuhkan susuk di sebelah Suhaila . Hanya sebuah keluhan yang diberikan Suhaila sebagai jawapan . Raziqah memeluk bahu sahabatnya sebelum mengusap-usap bahu Suhaila .
“Kenapa ni , Ella? Ceritalah dekat Iqa . Iqa mungkin tak dapat selesaikan masalah Ella , tapi mungkin beban dekat bahu Ella akan berkurangan”,ucap Iqa lembut . Air mata Suhaila bergenang . Cara Raziqah cakap bagaikan seorang ibu , mengingatkan dia pada belaian seorang ibu . Tidak pernah sekalipun dia merasa kasih sayang seorang ibu .
“Iqa , aku buntu Iqa . Aku tak cukup kuat untuk hadapi semua ni . Aku tak ada siapa-siapa dekat dunia ni kecuali keluarga kau je . Aku tak tahu apa patut aku buat untuk teruskan hidup ni . Aku rindukan kasih sayang ibu dengan ayah aku”,air mata Suhaila merembes keluar . Suhaila melentokkan kepalanya ke bahu Raziqah . Raziqah masih lagi setia mengusap bahu sepupunya . Dia tahu , beban yang ditanggung Suhaila begitu berat .
“Luar je aku nampak kasar , tapi hati aku masih lagi hati seorang perempuan . Sampai hati diorang hina ibu dengan ayah aku . Ibu dengan ayah aku tak salah . Aku yang salah . Tapi , kenapa setiap kali aku buat salah , diorang akan libatkan arwah ibu dan ayah aku?Kesian diorang , dihina atas kesalahan yang aku lakukan”,sambung Suhaila lagi . Saat itu , Suhaila telah menjadi dirinya empat tahun dahulu . Seorang gadis yang tidak berani melawan , apatah lagi membidas kata-kata pedas keluarga tirinya .
“Su , Allah bagi kita satu-satu ujian tu sebab dia tahu kita mampu . Allah takkan bagi ujian yang berada di luar kemampuan hambaNya . Allah sayangkan kau . Dia bagi kau ujian ni sebab dia nak uji sejauh mana keimanan kau kepada dia . Kau patut bersyukur sebab terpili . Allah tak pilih aku , Allah tak pilih kakak tiri kau , tapi Allah pilih kau . Kau terpilih”,ucap Raziqah , berusaha memujuk sepupunya . Tubuh Suhaila dipusingkan menghadapnya . Air mata Suhaila diseka dengan ibu jarinya .
“Dah , tak mau nangis . Daripada kita mengeluh atas ujian yang Allah berikan untuk kita , lebih baik kita sentiasa berdoa kepada Allah agar dibekalkan ketabahan untuk menghadapi setiap ujianNya dengan redha dan ikhlas . Bersabarlah , sesungguhnya Allah bersama dengan hambaNya yang sabar”,ujar Raziqah . Tidak lama kemudian , Suhaila terus memeluk sepupunya. Dia bersyukur kerana dikurniakan seorang sepupu yang begitu memahami masalah yang dihadapinya . Dia juga bersyukur kerana Pak Long dan Mak Longnya telah banyak berkorban untuknya sehinggakan bayaran pengajiannya telah ditanggung oleh mereka berdua . Jasa mereka sekeluarga tidak dapat dibalas .

          Suhaila duduk di kerusi yang terdapat di tasik itu . Sesekali gambar itik-itik berterbangan dirakamkan dalam kamera kesayangannya . Kamera itu telah dihadiahkan oleh arwah ayahnya ketika dia berjaya mendapat keputusan yang cemerlang dalam PMR , seminggu sebelum ayahnya kemalangan . Setiap kali dia menggunakan kamera itu , pasti dia akan terkenangkan wajah bangga ayahnya . Sedaya-upaya dia menyorokkan kamera itu daripada pengetahuan keluarga tirinya kerana dia tahu keluarga tirinya akan mengambil kameranya suatu hari nanti .
Ralit dia menangkap gambar di sekitar tasik , dia terlanggar seseorang sehinggakan kameranya terjatuh . Kalut Suhaila mengutip kembali kameranya yang terjatuh . Kameranya dibelek-belek . Alhamdulillah , nasib baik tak apa-apa kamera ni . Kalau tak , tak tahulah apa nak jadi .
Suhaila dapat melihat seorang jejaka sedang mengutip telefon bimbitnya yang jatuh . Bukan sembarangan hand phone yang jatuh . I Phone 5 kau . Nasib baik calar sikit je tau . Kalau tak , maunya niaya aku . Kalau dibuatnya dia suruh aku kahwin dengan dia untuk bayar balik harga baiki I Phone 5 dia macam dalam novel tu , kahwin mudalah aku . Wei Ella , apa kau merepek ni , tegah akal Suhaila . Suhaila menepuk dahinya dengan kuat sehinggakan merah dahi dikerjakannya . Sakitlah pula .
Jejaka yang mengutip telefon bimbitnya sudah mengangkat kepala . Mereka bertatapan buat seketika sebelum masing-masing mula membuat muka tidak puas hati . Hish , kenapalah time aku nasib malang je mesti dengan mamat ni . Dia bawa badi nasib malang agaknya .
Ferhad pula terus panas hati . Ear phone yang tersumbat di telinganya ditarik keluar . Aku kalau awek lain yang langgar , bolehlah aku tolak ansur sikit . Tapi , kalau minah ni yang langgar memang darah aku terus mendidih 110˚C . Pantang betul aku bila dia tunjuk muka dia depan mata aku .
“Hei , kau . Jalan pakai mata ke pakai lutut?Buta ke, huh?”ucap Ferhad garang . Suhaila bercekak pinggang sambil membuat muka garang . Amboi , sedap dia je kata aku buta . Habistu dia apa , pakai ear phone tapi mata effect sekali .
“Hei abang Farhana , aku jalan pakai kaki not mata or lutut . Sedap kau je cakap aku buta . Habistu , kau celik sangatlah . Jogging sambil balas mesej . Kau tahu tak boleh main phone masa memandu , inikan pula masa berjogging . Dia yang mata tak tengok keliling . Agaknyalah kan , kalau kau jogging masuk tasik pun tak sedar”,Suhaila membalas pedas . Ferhad menelan liurnya menahan amarah . Otak aku dahlah serabut pasal Julia , pasal mama , pasal office , minah ni tambah lagi serabut dekat kepala otak aku ni . Hai ,apalah nasib malang aku hari ni!
“Hei ayam sewel , aku bosanlah cakap dengan kau . Buat bazir air liur aku je kau tahu tak . Aku lagi rela cakap dengan itik-itik tu kau tahu tak”.
“Hei manusia tak bertamadun , aku pun lagi relalah cakap dekat rumput tu daripada cakap dengan kau . Buat panas hati aku je”.
Farhana yang kebetulan lalu di situ untuk mencari abangnya , terperasankan abangnya sedang bergaduh dengan seorang gadis bertudung hitam . Dari gaya pakaian , dia dapat agak yang abangnya sedang bergaduh dengan perempuan yang sama . Aduh , diorang ni kalau tak bergaduh kalau jumpa tak sah . Anjing dengan kucing pun tak seteruk diorang .
Farhana menghampiri pasangan yang saling menunjukkan jari telunjuk masing-masing . Farhana menarik nafas dalam-dalam bagi meniupkan sedikit kesabaran dalam hatinya . Kalau berhadapan dengan dua orang ni tengha bergaduh , memang orang yang cuba leraikan pun rasa nak bergaduh juga . Nampak tak gambaran betapa teruknya dua makhluk Allah ni bergaduh .
“Abang Ad , Ella”,ucap Farhana separuh menjerit . Dua manusia yang sedang bertekak di hadapannya terdiam memandang Farhana . Ferhad tersenyum menampakkan barisan gigi putihnya sambil menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal memandang Farhana . Farhana berpeluk tubuh memandang abangnya .
“Abang , kan Ana dah mesej abang tadi yang Ana tunggu dekat kereta Ana . Yang abang pergi bergaduh dengan Ella ni kenapa”,ucap Farhana geram . Ni mesti kes tersangkut bergaduh dengan Ella lah ni .
“Sorry Ana . Ayam sewel ni dah langgar abang sampai calar I Phone 5 abang ni . Lepastu , minta maaf pun tak . Mana abang tak geram”,sempat lagi Ferhad menjeling Suhaila yang tidak puas hati dengan kenyataan yang dikeluarkan Ferhad .
“Awak Ella , apa yang awak tak puas hati dengan abang saya pula?”soal Farhana , memandang ke arah Suhaila pula .
“Ana , abang awak ni dah terjatuhkan kamera kesayangan saya . Lepastu , dia kata saya buta . Padahal , dia yang jogging sambil balas mesej”,Suhaila membela diri . Ferhad kembali membahang . Suhaila yang berdiri di sebelahnya dipandang geram .
“Hei , kau yang buta . Tangkap gambar sampai tak ingat dunia”.
“Masalahnya , kamera aku takkan jatuh kalau kau tak main phone masa jogging . Kau yang buta”.
“Okay , berhenti bergaduh “,ucap Farhana yang putus asa dengan perangai abang dan sahabatnya. “Korang  ni , asal berjumpa je bergaduh . Kang Ana suruh mama kahwinkan kang baru tahu . Dah , abang pergi balik mama suruh . Ella , awak ikut saya”,ujar Farhana seraya menarik Suhaila menjauhi abangnya .
Ferhad memandang geram Suhaila manakala Suhaila membalas dengan mengacukan penumbuk ke arah Ferhad . Ferhad mendengus geram . Minta mama kahwinkan . Huh , kalau ayam sewel tu perempuan terakhir dekat dunia ni pun , aku tak inginlah kahwin dengan perempuan tak semengah macam tu . Perempuan macam tu nak dibuat bini , memang kiamatlah dunia .

Suhaila terpinga-pinga memandang sekeliling ruangan tempat itu . Farhana yang sedang berakap-cakap sesuatu dengan penjaga kaunter dipandang . Selesai berurusan , Farhana terus mengajak Suhaila duduk . Suhaila menggoncang-goncang bahu sahabatnya .
“Ana , awak bawa saya dekat mana ni?”soal Suhaila sambil matanya masih ralit melilau memandang sekeliling kedai . Farhana tersenyum memandang sahabatnya .
“Saya nak make over awak hari ni’,ucap Farhana sambil membuka sebuah majalah fesyen yang terletak di rak bersebelahan tempatnya duduk . Suhaila ternganga . Dah mimpi apa pula Ana ni . Jangan dia nak kahwinkan aku dengan abang dia betul-betul pula . Tak nak aku . Kalau kena kahwin paksa pun tak apalah , asalkan bukan dengan manusia tak bertamadun tu .
“Ana , janganlah kahwinkan saya dengan abang awak . Tak naklah saya . Nanti , hari-hari periuk belanga terbang”,Suhaila memujuk sahabatnya . Berkerut dahi Farhana memandang sahabatnya sebelum dia lepas gelak . Suhaila masih lagi membuat muka kesiannya . Farhana yang gelak sakan langsung tidak mengendahkan rayuan Suhaila .
“Kalau saya kahwinkan Ella dengan abang saya pun , apa salahnya . Bolehlah Ella jadi kakak ipar saya”,ujar Farhana selamba .
“Tak naklah , Ana . Saya lebih rela kahwin dengan Zul si kasanova tu daripada manusia tak bertamadun macam abang awak tu”,ujar Suhaila . Berkali-kali Suhail menggeleng bagi manunjukkan ketidaksudian bersuamikan abang Ferhad . Walaupun telah banyak kali mereka bertembung dan bergaduh , namun masing-masing tidak mengetahui nama antara satu dengan yang lain . Mana tidaknya , jumpa je terus bertekak . Nak berkenalan manalah sempat .
“Ella , mana ada saya nak kahwinkan awak . Awak dah lupa ke malam ni ada majlis dekat rumah saya . Majlis sebelum saya pergi London hujung bulan ni . Awak lupa ye ?Sampai hati awak”,Farhana berpura-pura merajuk . Suhaila menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal . Memang hobi aku agaknya garu kepala ni .
“Saya tak lupa Ana . Cuma , tak payahlah nak make over saya bagai . Saya pakai jelah baju blouse dengan jeans . Kan okey tu”,ujar Suhaila . Memang itulah pakaiannya kalau ada apa-apa majlis . Tak pun , susah-susah pakai je baju kurung . Kan simple .
“Nope , malam ni saya nak awak nampak macam Cinderella . Awak tahu tak Ella , awak ni sebenarnya cantik tau . Cuma awak je sengaja pakai macam orang tak betul ni”,Farhana membalas .
“Habistu , awak nak kata saya macam orang tak betullah ni . Merajuklah macam ni”,Suhaila memalingkan tubuhnya , membelakangkan Farhana . Farhana tersenyum melihat gelagat sahabatnya . Bahu Suhaila dipegang .
“Alololo , merajuk ke sayang . Okeylah , kawan saya dah comel dah . Cuma , kalau touch up sikit , mesti lagi cantik”,Farhana mencuit hidung Suhaila . Kedua-duanya tertawa lepas . Hubungan persahabatan yang telah terbina selama Sembilan tahun membuatkan mereka telah mengenali satu sama lain . Doa mereka , semoga persahabatan yang dibina berkekalan hingga Jannah . Amin .

Ferhad mengesat peluh di dahi . Dia kembali masuk ke dalam rumah untuk membantu pekerja catering mengangkat meja . Kalau ikutkan , mahu sahaja dia berehat melepaskan lelah setelah penat berjogging pagi tadi . Namun tidak betah pula dia duduk menjadi pemerhati sedangkan orang lain penat membuat kerja untuk majlis yang akan diadakan di rumahnya sendiri . Lagipun, mamanya sendiri membantu orang gaji rumahnya  membersihkan ruang tamu.
Ferhad duduk sebentar di sofa untuk melepaskan lelah . Datin Seri Dahlia menghampiri anak terunanya yang kelihatan sungguh penat . Sebuah gelas yang berisi air oren dihulurkan . Ferhad menyambutnya pantas sebelum meneguknya dengan rakus . Hilang dahaganya . Gelas diletakkan di atas meja .
“Penat anak mama angkat meja tu?”soal Datin Seri Dahlia berbasa-basi .
“Boleh tahan penat juga . Dah lama Ad tak buat kerja-kerja berat”,ucap Ferhad sambil mengelap peluh yang merembes di dahinya .
“Ad , mama nak tanya ni”,ucap Datin Seri Dahlia sambil menggoncang-goncang lengan anak terunanya lembut . Ferhad berkalih memandang ibunya di sebelah demi mendengarkan soalan mamanya .
“Ad bila nak bawa calon menantu mama jumpa mama?”. Ferhad tersenyum tawar sambil meneguk liurnya yang serasa kelat tiba-tiba . Ni yang susah ni kalau mama datang . Mesti tanya pasal bakal menantu dia . Aduh , Ju pula langsung tak dengar khabar yang dia nak balik Malaysia .
“Ma , bagi Ad lagi sebulan . Bakal menantu mama tu dia dekat Paris ada kursus . Mama , please mama”,Ferhad berusaha memujuk Datin Seri Dahlia untuk menangguhkan perjanjian mereka . Datin Seri Dahlia memandang geram anak terunanya .
“No kompromi . Kalau betul kekasih Ad betul-betul ikhlas sayangkan Ad , dia akan balik sebab dia tak nak Ad kahwin dengan orang lain . Lusa adalah penentunya . Kalau Ad tak bawa mana-mana perempuan jumpa mama , mama akan suruh mana-mana anak kawan mama kahwin dengan Ad . Muktamad”,ucap Datin Seri Dahlia seraya meninggalkan Ferhad terkontang-kanting di sofa .
Ferhad lantas berdiri dan pergi ke kolam renang yang terletak di lama belakang rumahnya . Dia menarik nafas dalam lalu memeluk tubuh . Terngiang-ngiang lagi kata-kata mamanya sebentar tadi dan juga apa yang Johari pernah katakan kepadanya dahulu .
‘No kompromi . Kalau betul kekasih Ad betul-betul ikhlas sayangkan Ad , dia akan balik sebab dia tak nak Ad kahwin dengan orang lain’.
‘Kalau betul dia sayangkan kau , dia akan balik Malaysia sebab dia tak nak kau kahwin dengan orang lain’.
Ah , kenapa semua orang cakap benda yang sama?Kenapa semua macam mempersoalkan kasih sayang Julia kepada aku? Betul ke Julia ikhlas sayangkan aku?Atau , dia cuma sayangkan aku sebab harta dan rupa aku?
       Farhana membantu Suhaila yang terhuyung-hayang kerana masih belum stabil dengan kasut tumit dua inci yang dipakainya . Kalau setakat dua inci tak apa juga , ni tumit halus macam batang lidi kau tahu tak? Memang menyeksa aku betullah kawan aku ni .
“Ana , bagilah saya pinjam selipar awak . Saya rasa macam nak tumbang je ni . Bila-bila masa saya yang cantik lagi ayu ni boleh menyembah bumi , awak tahu tak?”ucap Suhaila dengan wajah kurang selesanya . Yang Farhana ni pula kelihatan sedang mencari-cari seseorang sedari tadi . Apa aku ni halimunan ke?
“Ella , awak pergilah duduk dekat kerusi sana tu . Saya nak cari mama kejap”,ujar Farhana tanpa menunggu lama . Suhaila belum sempat berkata apa-apa , susuk tubuh Farhana telah hilang daripada pandangan matanya . Suhaila tertinjau-tinjau . Hish Ana ni , nak aku buat free show tersungkur dekat tengah-tengah dunia agaknya .
Suhaila tidak betah berdiri di tengah-tengah orang ramai lama-lama . Sesekali hujung selendang yang dililtkan ke kepalanya dikibas-kibaskan ke muka bagi menghilangkan keresahan yang melanda . Tiba-tiba seorang jejaka segak datang menghampiri Suhaila yang keresahan .
“Hello beautiful . Sorang je?”soal lelaki itu dengan gentlemannya . Suhaila menjulingkan matanya ke atas . Nak ngurat aku apa?
“Tak adalah . Berdua”,jawab Suhaila dengan muka yang sengaja dimaniskan . Dah nampak aku terkontang-kanting dengan tengah-tengah dunia ni , lagi mau tanya . Jejaka itu kelihatannya masih mengawal kemachoannya . Sebuah senyuman menggoda diukirkan buat Suhaila . Fikir macho sangatlah . Abang Farhana lagi hensemlah!
Ops! Terpuji musuh sendiri pula!
“Pandai you bergurau . By the way , I Irfan , anak Datin Zuraidah . I tinggal dekat banglo tepi gunung tu . You?”ucap Irfan sambil menghulurkan tangannya . Terselit nada berlagak di sebalik percakapannya . Hello , ingat aku nak terpikat dekat kau ke bila kau tayang muka bajet macho dengan bila kau beritahu segala aset kekayaan kau dekat dunia ni . Aku tak hadaplah !
“Suhaila . Maaf , saya tak salam dengan orang bukan muhrim”,ucap Suhaila tanpa menghiraukan riak Irfan yang segera menarik tangannya kembali ke dalam kocek seluar yang dipakainya . Namun , Irfan kembali memberikan sebuah senyuman machonya . Naik meluat pula Suhaila melihatnya . Hidung je mancung , tapi pipi tersorong-sorong . Lantak kaulah hidung mancung sedepa ke , ingat aku kisah?!
Ferhad perasan akan seseorang yang sudah lama tidak dia temui . Pasangan itu dihampiri .
“Irfan”,ucap Ferhad sebaik dia menghampiri Irfan yang sedang bercakap sesuatu dengan seorang gadi ayu mengenakan selendang sebagai pengganti tudung . Terbuntang mata Suhaila demi mendengarkan suara yang datang menegur Irfan . Kenapa aku rasa suara ni familiar sangat ek?
“Eh , bro . Lama tak jumpa . Apa khabar?”Mereka berdua berpelukan . Namun , mata Ferhad tertancap pada gadis yang sedari tadi membelakangkannya .
“Hai , saya Ferhad”,ujar Ferhad ingin mengenali wanita yang berdiri di sebelah sahabat yang telah lama tidak ditemui . Maklumlah , mereka berpisah sebaik sahaja tamat persekolahan mereka dan Irfan telah tinggal di Sarawak mengikut keluarganya . Kini , baru mereka bertemu kembali .
Suhaila berpusing setelah meyakini Ferhad bercakap kepadanya . Pandangan Ferhad terpaku memandang Suhaila yang kelihatan anggun dengan dress biru tua yang tersarung di badan langsing gadis itu persis seorang model . Namun begitu , penampilan Suhaila masih lagi menggambarkan ciri-ciri wanita Islam yang sangat menjaga auratnya .
“Suhaila”,ujar Suhaila , tersenyum tawar . Aduh , Ferhad rupa-rupanya nama abang Farhana ni . Farhana , tolonglah aku ! Aku tersepit antara dua orang lelaki ni wei !
Farhana yang bagaikan mengerti perasaan Suhaila menghampiri sahabatnya . Sebuah senyuman manis diukirkan buat tiga orang yang berada di situ . Farhana menghampiri Suhaila dan kumpulannya .
“Eh , ini Ana kan?”soal Irfan mahukan kepastian . Farhana tiba-tiba menunjukkan riak teruja .
“Abang Irfan?”Farhana pula menyoal . Irfan mengangguk . Terus berubah ceria Farhana . Suhaila sudah tidak betah berdiri di situ . Yang abang Farhana ni kenapa tak reti-reti pandang tempat lain . Pandang aku sampai tembus je gayanya . Apa dia terkejut ke dengar nama aku yang sedap tu?
“Makin cantik Ana sekarang”,ucap Irfan , jujur . Apa tidaknya , kali terakhir dia berjumpa Farhana adalah ketika gadis itu masih di Tingkatan dua . Kini , Farhana telah membesar menjadi seorang anak gadis yang rupawan .
“Eleh , Abang Irfan pun makin hensem”,Farhana membalas pujian Irfan . Ceh , malu-malu konon , Suhaila membuat muka meluatnya .
“Ana , saya hauslah . Jom pergi sana”,ucap Suhaila seraya menarik tangan Farhana . Sempat lagi Farhana melambai ke arah Irfan sebelum dibalas Irfan . Ketidakstabilan yang dirasakan Suhaila sebentar tadi terus hilang serta-merta . Yang dia tahu , dia ingin cepat-cepat pergi jauh daripada pandangan maut milik Ferhad . Sejak bila Ferhad mampu memandangnya lama-lama tidak diketahui . Setahu Suhaila , Ferhad pantang melihat mukanya , pasti melenting lelaki itu dibuatnya . Tapi hari ni , sampai tembus dia boleh pandang . Tak sihat kut!

Beberapa kali jam di tangan dikerling . Sudah hampir jam 12.00 malam . Dia berjanji dengan pak long dan mak longnya bahawa dia akan pulang sebelum jam 12.00 dan Raziqah akan menjemputnya nanti . Aduh , mana Farhana ni . Time-time macam nilah awak nak hilang , Ana .
Akhirnya , terlihat juga Suhaila akan kelibat Farhana yang terkocoh-kocoh menghampirinya .
“Ella , maaf saya tak dapat hantar awak balik . Saya kena tolong mama kemas rumah sikit . Raziqah boleh ambil awak kan?”
“Ya sayang . Saya dah call dia supaya jemput saya”.
Tiba-tiba tubuh Suhaila dipeluk erat . Suhaila terkaku . Tidak lama kemudian , pelukan Farhana dibalas . Lama mereka berkeadaan begitu sebelum pelukan dileraikan . Farhana memandang Suhaila dengan genangan air mata . Tangan Suhaila dipegang .
“Ella , awak jangan lupa saya tau . Saya nak awak tahu , awaklah kawan terbaik saya . Saya tak tahulah kalau-kalau saya akan jumpa kawan sebaik awak dekat sana .Saya akan merindui awak , Ella”,ucap Farhana . Setitis demi setitis air matanya telah mencemari pipi gebunya . Suhaila turut mengalirkan air mata . Kurang seorang sahabat yang begitu menyayangi dan memahaminya .
“Saya pun akan rindukan Ana juga . Ingat , dekat sana jaga diri . Awak kena ingat , dekat mana pun awak berada awak tetap seorang wanita Islam yang perlu jaga batas-batasnya . Solat jangan lupa . Jangan gila kerja sangat . Saya doakan awak berjaya dan semoga awak berjumpa jodoh dekat sana . And , saya nak awak tahu yang saya cuma bersaya awak dengan Ana je”,Suhaila berseloroh membuatkan Farhana tertawa dalam sendunya . Farhana menyeka air mata yang mengalir di pipi Suhaila sementara Suhaila menyeka air mata yang mengalir di pipi Farhana .
“Ish awak ni , saya sedih dia bergurau pula . Saya pun doakan awak berjaya dan cepat-cepat jumpa jodoh . Dan semoga jodoh awak ialah abang saya . Boleh awak jadi kakak ipar saya”,ucap Farhana . Bahu Farhana dipukul geram . Apa pula doakan aku kahwin dengan manusia tak bertamadun tu . Hish , minta simpang . Janganlah mulut kau masin , Ana!
“Dahlah Ana , saya nak balik ni . Awak jangan lupa e-mel saya tau . Saya sayang awak”,ucap Suhaila sebelum tubuh Farhana kembali dipeluk erat . Pelukan dileraikan .
“Bye Ella . Saya sayang awak juga”,ucap Farhana lirih .
Perlahan-lahan Suhaila melangkah keluar . Selamat tinggal sahabatku . Semoga persahabatan yang kita bina selama empat tahun akan berkekalan sampai Jannah .
Suhaila menanggalkan kasut tumit tinggi yang dihadiahkan Farhana kepadanya . Ya Allah , aku dah bebas dari seksaan kasut ni . Suhaila berkaki ayam berjalan ke kerusi yang terletak di laman rumah Farhana . Besar kut rumah Farhana . Memang 10 kali ganda rumah Pak Long ni !
Sedang asyik Suhaila berjalan , sebuah kereta menderum laju di sebelahnya membuatkan air bertakung yang dilanggar kereta itu terpercik ke arahnya . Suhaila kebasahan . Kasut yang berada di tangannya tidak semena-mena  dibaling ke arah kereta itu .
“Woi, hati-hatilah sikit!”teriak Suhaila . Ferhad yang terdengar bunyi sesuatu menghentam keretanya terus berhenti . Dia turun dan bergerak ke bonet keretanya . Sebuah kasut tumut tinggi elok terjatuh di belakang keretanya . Suhaila menggigit bibir bawahnya . Aduh , bijaknya tindakan aku . Hadiah Farhana tu kut!
Ferhad membelek-belek kasut berwarna putih yang berada di tangannya . Senyuman sinis dilemparkan ke arah Suhaila yang kelihatan berbalam-balam dengan cahaya lampu rumahnya . Suhaila menyedari ada sesuatu yang ingin lelaki itu lakukan terhadapnya .
“I’ll take this sebagai ganti rugi calar kereta aku”,ucap Ferhad seraya terus masuk ke dalam kereta sebelum sempat Suhaila membalas . Kereta Ferhad menderum laju . Suhaila berlari-lari anak mengejar kereta Ferhad . Namun apakan daya , kelajuan kereta adalah berkali-kali ganda daripada kelajuan manusia . Suhaila mengeluh berat .
Tidak lama kemudia , sebuah kereta myvi hitam berhenti di hadapannya . Raziqah menurunkan cermin kereta . Suhaila berjalan geram ke tempat duduk pemandu . Sepanjang perjalanan , tidak sudah-sudah Suhaila menyumpah seranah Ferhad di dalam hati .

            Ferhad termenung di balkoni bilik . Dia baru sahaja pulang dari bertemu Johari . Dia baru teringat untuk memulangkan semula laptop sahabatnya . Dia terpaksa meminjam laptop Johari kerana laptopnya sedang dibaiki di kedai .
Ferhad masuk ke dalam biliknya lalu duduk di birai katil . Kaut milik Suhaila diambil dari bawah katil . Ferhad tersenyum sendiri . Pertama kali dia melihat Suhaila anggun berpakaian sebegitu dan baru dia sedar bahawa Suhaila memiliki rupa paras yang menawan . Solekan yang tidak berapa tebal menyerlahkan lagi keaslian wajah polosnya . Dan , itulah pertama kali dia dapat tahu nama gadis yang selalu digelarnya ayam sewel itu .
Huh Ferhad , macam mana kau boleh teringatkan ayam sewel tu . Ferhad menggeleng-geleng . Kasut milik Suhaila kembali diletakkan di bawah katilnya . Ferhad berbaring berbantalkan lengannya sebelum tidak lama kemudian sebuah dengkuran halus kedengaran .  

Pyka Ros


STATUS
Boleh jadi kamu menyukai sesuatu tetapi ianya buruk untuk kamu. Dan boleh jadi kamu membenci sesuatu dan ianya baik untuk kamu. (Surah Al-Baqarah : 216)


THE WEBSTER


Name : Nurul Syafiqah binti Rosli
Age : 19 years old
Ambition : Doctor in the making
Status : Currently studying in Scool of Medicine, USM
Hope : I hope to become a perfect slave to Allah and success in not only on the earth , but also akhirat

NOVEL
Engkau Cinderella Aku!
Prolog Bab 1 Bab 2 Bab 3 Bab 4 Bab 5 Bab 6

THROWBACK
Umrah 2016


KMKu C 16/17


SESERI 14/15



Kelik-kelik

DISCLAIMER


Assalamualaikum and welcome to my blog. Navigate happily and hope to leave some comment for me. Follow me if you like it and PLEASE let me know if you take anything from my blog. Don't forget to leave your footstep. <3

BANNERS








Photobucket

AWESOMENERS

CREDIT TO
Basecode:Akak Atin
Skin:Me
Editor:Me

Sesiapa nak exchange link boleh letak link korang dekat SINI
Put my link as Syafiqah Rosli at YOUR blog
If you delete mine, I will delete YOURS

[Aligato!]