January 08, 2015

Engkau Cinderella Aku! : Bab 4



Suhaila termenung duduk di ruang tamu . Mak Long dengan Pak Longnya sudah lama tidur . Jam di dinding dipandang . Sudah pukul 1.15 pagi . Namun , matanya masih lagi enggan terlelap . Terlayar satu persatu kejadian di rumahnya petang tadi . Sakit hatinya apabila ibu dan ayahnya dikatakan tidak mendidiknya dengan baik . Ibunya telah meninggal dunia sebaik sahaja dia melihat dunia sedangkan ayahnya telah cukup mendidiknya dengan ilmu agama .
Tiba-tiba kedengaran pintu bilik dibuka . Suhaila melihat sepupunya Raziqah keluar dari biliknya lalu bergerak ke dapur . Mahu ke tandas mungkin . Dibiarkan sahaja Raziqah berlalu pergi .
Sebaik Raziqah ingin melangkah masuk ke bilik , dia terpandang akan kelibat Suhaila sedang duduk termenung di ruang tamu . Suhaila dihampiri .
“Kau tak tidur lagi , Ella?”soal Raziqah seraya melabuhkan susuk di sebelah Suhaila . Hanya sebuah keluhan yang diberikan Suhaila sebagai jawapan . Raziqah memeluk bahu sahabatnya sebelum mengusap-usap bahu Suhaila .
“Kenapa ni , Ella? Ceritalah dekat Iqa . Iqa mungkin tak dapat selesaikan masalah Ella , tapi mungkin beban dekat bahu Ella akan berkurangan”,ucap Iqa lembut . Air mata Suhaila bergenang . Cara Raziqah cakap bagaikan seorang ibu , mengingatkan dia pada belaian seorang ibu . Tidak pernah sekalipun dia merasa kasih sayang seorang ibu .
“Iqa , aku buntu Iqa . Aku tak cukup kuat untuk hadapi semua ni . Aku tak ada siapa-siapa dekat dunia ni kecuali keluarga kau je . Aku tak tahu apa patut aku buat untuk teruskan hidup ni . Aku rindukan kasih sayang ibu dengan ayah aku”,air mata Suhaila merembes keluar . Suhaila melentokkan kepalanya ke bahu Raziqah . Raziqah masih lagi setia mengusap bahu sepupunya . Dia tahu , beban yang ditanggung Suhaila begitu berat .
“Luar je aku nampak kasar , tapi hati aku masih lagi hati seorang perempuan . Sampai hati diorang hina ibu dengan ayah aku . Ibu dengan ayah aku tak salah . Aku yang salah . Tapi , kenapa setiap kali aku buat salah , diorang akan libatkan arwah ibu dan ayah aku?Kesian diorang , dihina atas kesalahan yang aku lakukan”,sambung Suhaila lagi . Saat itu , Suhaila telah menjadi dirinya empat tahun dahulu . Seorang gadis yang tidak berani melawan , apatah lagi membidas kata-kata pedas keluarga tirinya .
“Su , Allah bagi kita satu-satu ujian tu sebab dia tahu kita mampu . Allah takkan bagi ujian yang berada di luar kemampuan hambaNya . Allah sayangkan kau . Dia bagi kau ujian ni sebab dia nak uji sejauh mana keimanan kau kepada dia . Kau patut bersyukur sebab terpili . Allah tak pilih aku , Allah tak pilih kakak tiri kau , tapi Allah pilih kau . Kau terpilih”,ucap Raziqah , berusaha memujuk sepupunya . Tubuh Suhaila dipusingkan menghadapnya . Air mata Suhaila diseka dengan ibu jarinya .
“Dah , tak mau nangis . Daripada kita mengeluh atas ujian yang Allah berikan untuk kita , lebih baik kita sentiasa berdoa kepada Allah agar dibekalkan ketabahan untuk menghadapi setiap ujianNya dengan redha dan ikhlas . Bersabarlah , sesungguhnya Allah bersama dengan hambaNya yang sabar”,ujar Raziqah . Tidak lama kemudian , Suhaila terus memeluk sepupunya. Dia bersyukur kerana dikurniakan seorang sepupu yang begitu memahami masalah yang dihadapinya . Dia juga bersyukur kerana Pak Long dan Mak Longnya telah banyak berkorban untuknya sehinggakan bayaran pengajiannya telah ditanggung oleh mereka berdua . Jasa mereka sekeluarga tidak dapat dibalas .

          Suhaila duduk di kerusi yang terdapat di tasik itu . Sesekali gambar itik-itik berterbangan dirakamkan dalam kamera kesayangannya . Kamera itu telah dihadiahkan oleh arwah ayahnya ketika dia berjaya mendapat keputusan yang cemerlang dalam PMR , seminggu sebelum ayahnya kemalangan . Setiap kali dia menggunakan kamera itu , pasti dia akan terkenangkan wajah bangga ayahnya . Sedaya-upaya dia menyorokkan kamera itu daripada pengetahuan keluarga tirinya kerana dia tahu keluarga tirinya akan mengambil kameranya suatu hari nanti .
Ralit dia menangkap gambar di sekitar tasik , dia terlanggar seseorang sehinggakan kameranya terjatuh . Kalut Suhaila mengutip kembali kameranya yang terjatuh . Kameranya dibelek-belek . Alhamdulillah , nasib baik tak apa-apa kamera ni . Kalau tak , tak tahulah apa nak jadi .
Suhaila dapat melihat seorang jejaka sedang mengutip telefon bimbitnya yang jatuh . Bukan sembarangan hand phone yang jatuh . I Phone 5 kau . Nasib baik calar sikit je tau . Kalau tak , maunya niaya aku . Kalau dibuatnya dia suruh aku kahwin dengan dia untuk bayar balik harga baiki I Phone 5 dia macam dalam novel tu , kahwin mudalah aku . Wei Ella , apa kau merepek ni , tegah akal Suhaila . Suhaila menepuk dahinya dengan kuat sehinggakan merah dahi dikerjakannya . Sakitlah pula .
Jejaka yang mengutip telefon bimbitnya sudah mengangkat kepala . Mereka bertatapan buat seketika sebelum masing-masing mula membuat muka tidak puas hati . Hish , kenapalah time aku nasib malang je mesti dengan mamat ni . Dia bawa badi nasib malang agaknya .
Ferhad pula terus panas hati . Ear phone yang tersumbat di telinganya ditarik keluar . Aku kalau awek lain yang langgar , bolehlah aku tolak ansur sikit . Tapi , kalau minah ni yang langgar memang darah aku terus mendidih 110˚C . Pantang betul aku bila dia tunjuk muka dia depan mata aku .
“Hei , kau . Jalan pakai mata ke pakai lutut?Buta ke, huh?”ucap Ferhad garang . Suhaila bercekak pinggang sambil membuat muka garang . Amboi , sedap dia je kata aku buta . Habistu dia apa , pakai ear phone tapi mata effect sekali .
“Hei abang Farhana , aku jalan pakai kaki not mata or lutut . Sedap kau je cakap aku buta . Habistu , kau celik sangatlah . Jogging sambil balas mesej . Kau tahu tak boleh main phone masa memandu , inikan pula masa berjogging . Dia yang mata tak tengok keliling . Agaknyalah kan , kalau kau jogging masuk tasik pun tak sedar”,Suhaila membalas pedas . Ferhad menelan liurnya menahan amarah . Otak aku dahlah serabut pasal Julia , pasal mama , pasal office , minah ni tambah lagi serabut dekat kepala otak aku ni . Hai ,apalah nasib malang aku hari ni!
“Hei ayam sewel , aku bosanlah cakap dengan kau . Buat bazir air liur aku je kau tahu tak . Aku lagi rela cakap dengan itik-itik tu kau tahu tak”.
“Hei manusia tak bertamadun , aku pun lagi relalah cakap dekat rumput tu daripada cakap dengan kau . Buat panas hati aku je”.
Farhana yang kebetulan lalu di situ untuk mencari abangnya , terperasankan abangnya sedang bergaduh dengan seorang gadis bertudung hitam . Dari gaya pakaian , dia dapat agak yang abangnya sedang bergaduh dengan perempuan yang sama . Aduh , diorang ni kalau tak bergaduh kalau jumpa tak sah . Anjing dengan kucing pun tak seteruk diorang .
Farhana menghampiri pasangan yang saling menunjukkan jari telunjuk masing-masing . Farhana menarik nafas dalam-dalam bagi meniupkan sedikit kesabaran dalam hatinya . Kalau berhadapan dengan dua orang ni tengha bergaduh , memang orang yang cuba leraikan pun rasa nak bergaduh juga . Nampak tak gambaran betapa teruknya dua makhluk Allah ni bergaduh .
“Abang Ad , Ella”,ucap Farhana separuh menjerit . Dua manusia yang sedang bertekak di hadapannya terdiam memandang Farhana . Ferhad tersenyum menampakkan barisan gigi putihnya sambil menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal memandang Farhana . Farhana berpeluk tubuh memandang abangnya .
“Abang , kan Ana dah mesej abang tadi yang Ana tunggu dekat kereta Ana . Yang abang pergi bergaduh dengan Ella ni kenapa”,ucap Farhana geram . Ni mesti kes tersangkut bergaduh dengan Ella lah ni .
“Sorry Ana . Ayam sewel ni dah langgar abang sampai calar I Phone 5 abang ni . Lepastu , minta maaf pun tak . Mana abang tak geram”,sempat lagi Ferhad menjeling Suhaila yang tidak puas hati dengan kenyataan yang dikeluarkan Ferhad .
“Awak Ella , apa yang awak tak puas hati dengan abang saya pula?”soal Farhana , memandang ke arah Suhaila pula .
“Ana , abang awak ni dah terjatuhkan kamera kesayangan saya . Lepastu , dia kata saya buta . Padahal , dia yang jogging sambil balas mesej”,Suhaila membela diri . Ferhad kembali membahang . Suhaila yang berdiri di sebelahnya dipandang geram .
“Hei , kau yang buta . Tangkap gambar sampai tak ingat dunia”.
“Masalahnya , kamera aku takkan jatuh kalau kau tak main phone masa jogging . Kau yang buta”.
“Okay , berhenti bergaduh “,ucap Farhana yang putus asa dengan perangai abang dan sahabatnya. “Korang  ni , asal berjumpa je bergaduh . Kang Ana suruh mama kahwinkan kang baru tahu . Dah , abang pergi balik mama suruh . Ella , awak ikut saya”,ujar Farhana seraya menarik Suhaila menjauhi abangnya .
Ferhad memandang geram Suhaila manakala Suhaila membalas dengan mengacukan penumbuk ke arah Ferhad . Ferhad mendengus geram . Minta mama kahwinkan . Huh , kalau ayam sewel tu perempuan terakhir dekat dunia ni pun , aku tak inginlah kahwin dengan perempuan tak semengah macam tu . Perempuan macam tu nak dibuat bini , memang kiamatlah dunia .

Suhaila terpinga-pinga memandang sekeliling ruangan tempat itu . Farhana yang sedang berakap-cakap sesuatu dengan penjaga kaunter dipandang . Selesai berurusan , Farhana terus mengajak Suhaila duduk . Suhaila menggoncang-goncang bahu sahabatnya .
“Ana , awak bawa saya dekat mana ni?”soal Suhaila sambil matanya masih ralit melilau memandang sekeliling kedai . Farhana tersenyum memandang sahabatnya .
“Saya nak make over awak hari ni’,ucap Farhana sambil membuka sebuah majalah fesyen yang terletak di rak bersebelahan tempatnya duduk . Suhaila ternganga . Dah mimpi apa pula Ana ni . Jangan dia nak kahwinkan aku dengan abang dia betul-betul pula . Tak nak aku . Kalau kena kahwin paksa pun tak apalah , asalkan bukan dengan manusia tak bertamadun tu .
“Ana , janganlah kahwinkan saya dengan abang awak . Tak naklah saya . Nanti , hari-hari periuk belanga terbang”,Suhaila memujuk sahabatnya . Berkerut dahi Farhana memandang sahabatnya sebelum dia lepas gelak . Suhaila masih lagi membuat muka kesiannya . Farhana yang gelak sakan langsung tidak mengendahkan rayuan Suhaila .
“Kalau saya kahwinkan Ella dengan abang saya pun , apa salahnya . Bolehlah Ella jadi kakak ipar saya”,ujar Farhana selamba .
“Tak naklah , Ana . Saya lebih rela kahwin dengan Zul si kasanova tu daripada manusia tak bertamadun macam abang awak tu”,ujar Suhaila . Berkali-kali Suhail menggeleng bagi manunjukkan ketidaksudian bersuamikan abang Ferhad . Walaupun telah banyak kali mereka bertembung dan bergaduh , namun masing-masing tidak mengetahui nama antara satu dengan yang lain . Mana tidaknya , jumpa je terus bertekak . Nak berkenalan manalah sempat .
“Ella , mana ada saya nak kahwinkan awak . Awak dah lupa ke malam ni ada majlis dekat rumah saya . Majlis sebelum saya pergi London hujung bulan ni . Awak lupa ye ?Sampai hati awak”,Farhana berpura-pura merajuk . Suhaila menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal . Memang hobi aku agaknya garu kepala ni .
“Saya tak lupa Ana . Cuma , tak payahlah nak make over saya bagai . Saya pakai jelah baju blouse dengan jeans . Kan okey tu”,ujar Suhaila . Memang itulah pakaiannya kalau ada apa-apa majlis . Tak pun , susah-susah pakai je baju kurung . Kan simple .
“Nope , malam ni saya nak awak nampak macam Cinderella . Awak tahu tak Ella , awak ni sebenarnya cantik tau . Cuma awak je sengaja pakai macam orang tak betul ni”,Farhana membalas .
“Habistu , awak nak kata saya macam orang tak betullah ni . Merajuklah macam ni”,Suhaila memalingkan tubuhnya , membelakangkan Farhana . Farhana tersenyum melihat gelagat sahabatnya . Bahu Suhaila dipegang .
“Alololo , merajuk ke sayang . Okeylah , kawan saya dah comel dah . Cuma , kalau touch up sikit , mesti lagi cantik”,Farhana mencuit hidung Suhaila . Kedua-duanya tertawa lepas . Hubungan persahabatan yang telah terbina selama Sembilan tahun membuatkan mereka telah mengenali satu sama lain . Doa mereka , semoga persahabatan yang dibina berkekalan hingga Jannah . Amin .

Ferhad mengesat peluh di dahi . Dia kembali masuk ke dalam rumah untuk membantu pekerja catering mengangkat meja . Kalau ikutkan , mahu sahaja dia berehat melepaskan lelah setelah penat berjogging pagi tadi . Namun tidak betah pula dia duduk menjadi pemerhati sedangkan orang lain penat membuat kerja untuk majlis yang akan diadakan di rumahnya sendiri . Lagipun, mamanya sendiri membantu orang gaji rumahnya  membersihkan ruang tamu.
Ferhad duduk sebentar di sofa untuk melepaskan lelah . Datin Seri Dahlia menghampiri anak terunanya yang kelihatan sungguh penat . Sebuah gelas yang berisi air oren dihulurkan . Ferhad menyambutnya pantas sebelum meneguknya dengan rakus . Hilang dahaganya . Gelas diletakkan di atas meja .
“Penat anak mama angkat meja tu?”soal Datin Seri Dahlia berbasa-basi .
“Boleh tahan penat juga . Dah lama Ad tak buat kerja-kerja berat”,ucap Ferhad sambil mengelap peluh yang merembes di dahinya .
“Ad , mama nak tanya ni”,ucap Datin Seri Dahlia sambil menggoncang-goncang lengan anak terunanya lembut . Ferhad berkalih memandang ibunya di sebelah demi mendengarkan soalan mamanya .
“Ad bila nak bawa calon menantu mama jumpa mama?”. Ferhad tersenyum tawar sambil meneguk liurnya yang serasa kelat tiba-tiba . Ni yang susah ni kalau mama datang . Mesti tanya pasal bakal menantu dia . Aduh , Ju pula langsung tak dengar khabar yang dia nak balik Malaysia .
“Ma , bagi Ad lagi sebulan . Bakal menantu mama tu dia dekat Paris ada kursus . Mama , please mama”,Ferhad berusaha memujuk Datin Seri Dahlia untuk menangguhkan perjanjian mereka . Datin Seri Dahlia memandang geram anak terunanya .
“No kompromi . Kalau betul kekasih Ad betul-betul ikhlas sayangkan Ad , dia akan balik sebab dia tak nak Ad kahwin dengan orang lain . Lusa adalah penentunya . Kalau Ad tak bawa mana-mana perempuan jumpa mama , mama akan suruh mana-mana anak kawan mama kahwin dengan Ad . Muktamad”,ucap Datin Seri Dahlia seraya meninggalkan Ferhad terkontang-kanting di sofa .
Ferhad lantas berdiri dan pergi ke kolam renang yang terletak di lama belakang rumahnya . Dia menarik nafas dalam lalu memeluk tubuh . Terngiang-ngiang lagi kata-kata mamanya sebentar tadi dan juga apa yang Johari pernah katakan kepadanya dahulu .
‘No kompromi . Kalau betul kekasih Ad betul-betul ikhlas sayangkan Ad , dia akan balik sebab dia tak nak Ad kahwin dengan orang lain’.
‘Kalau betul dia sayangkan kau , dia akan balik Malaysia sebab dia tak nak kau kahwin dengan orang lain’.
Ah , kenapa semua orang cakap benda yang sama?Kenapa semua macam mempersoalkan kasih sayang Julia kepada aku? Betul ke Julia ikhlas sayangkan aku?Atau , dia cuma sayangkan aku sebab harta dan rupa aku?
       Farhana membantu Suhaila yang terhuyung-hayang kerana masih belum stabil dengan kasut tumit dua inci yang dipakainya . Kalau setakat dua inci tak apa juga , ni tumit halus macam batang lidi kau tahu tak? Memang menyeksa aku betullah kawan aku ni .
“Ana , bagilah saya pinjam selipar awak . Saya rasa macam nak tumbang je ni . Bila-bila masa saya yang cantik lagi ayu ni boleh menyembah bumi , awak tahu tak?”ucap Suhaila dengan wajah kurang selesanya . Yang Farhana ni pula kelihatan sedang mencari-cari seseorang sedari tadi . Apa aku ni halimunan ke?
“Ella , awak pergilah duduk dekat kerusi sana tu . Saya nak cari mama kejap”,ujar Farhana tanpa menunggu lama . Suhaila belum sempat berkata apa-apa , susuk tubuh Farhana telah hilang daripada pandangan matanya . Suhaila tertinjau-tinjau . Hish Ana ni , nak aku buat free show tersungkur dekat tengah-tengah dunia agaknya .
Suhaila tidak betah berdiri di tengah-tengah orang ramai lama-lama . Sesekali hujung selendang yang dililtkan ke kepalanya dikibas-kibaskan ke muka bagi menghilangkan keresahan yang melanda . Tiba-tiba seorang jejaka segak datang menghampiri Suhaila yang keresahan .
“Hello beautiful . Sorang je?”soal lelaki itu dengan gentlemannya . Suhaila menjulingkan matanya ke atas . Nak ngurat aku apa?
“Tak adalah . Berdua”,jawab Suhaila dengan muka yang sengaja dimaniskan . Dah nampak aku terkontang-kanting dengan tengah-tengah dunia ni , lagi mau tanya . Jejaka itu kelihatannya masih mengawal kemachoannya . Sebuah senyuman menggoda diukirkan buat Suhaila . Fikir macho sangatlah . Abang Farhana lagi hensemlah!
Ops! Terpuji musuh sendiri pula!
“Pandai you bergurau . By the way , I Irfan , anak Datin Zuraidah . I tinggal dekat banglo tepi gunung tu . You?”ucap Irfan sambil menghulurkan tangannya . Terselit nada berlagak di sebalik percakapannya . Hello , ingat aku nak terpikat dekat kau ke bila kau tayang muka bajet macho dengan bila kau beritahu segala aset kekayaan kau dekat dunia ni . Aku tak hadaplah !
“Suhaila . Maaf , saya tak salam dengan orang bukan muhrim”,ucap Suhaila tanpa menghiraukan riak Irfan yang segera menarik tangannya kembali ke dalam kocek seluar yang dipakainya . Namun , Irfan kembali memberikan sebuah senyuman machonya . Naik meluat pula Suhaila melihatnya . Hidung je mancung , tapi pipi tersorong-sorong . Lantak kaulah hidung mancung sedepa ke , ingat aku kisah?!
Ferhad perasan akan seseorang yang sudah lama tidak dia temui . Pasangan itu dihampiri .
“Irfan”,ucap Ferhad sebaik dia menghampiri Irfan yang sedang bercakap sesuatu dengan seorang gadi ayu mengenakan selendang sebagai pengganti tudung . Terbuntang mata Suhaila demi mendengarkan suara yang datang menegur Irfan . Kenapa aku rasa suara ni familiar sangat ek?
“Eh , bro . Lama tak jumpa . Apa khabar?”Mereka berdua berpelukan . Namun , mata Ferhad tertancap pada gadis yang sedari tadi membelakangkannya .
“Hai , saya Ferhad”,ujar Ferhad ingin mengenali wanita yang berdiri di sebelah sahabat yang telah lama tidak ditemui . Maklumlah , mereka berpisah sebaik sahaja tamat persekolahan mereka dan Irfan telah tinggal di Sarawak mengikut keluarganya . Kini , baru mereka bertemu kembali .
Suhaila berpusing setelah meyakini Ferhad bercakap kepadanya . Pandangan Ferhad terpaku memandang Suhaila yang kelihatan anggun dengan dress biru tua yang tersarung di badan langsing gadis itu persis seorang model . Namun begitu , penampilan Suhaila masih lagi menggambarkan ciri-ciri wanita Islam yang sangat menjaga auratnya .
“Suhaila”,ujar Suhaila , tersenyum tawar . Aduh , Ferhad rupa-rupanya nama abang Farhana ni . Farhana , tolonglah aku ! Aku tersepit antara dua orang lelaki ni wei !
Farhana yang bagaikan mengerti perasaan Suhaila menghampiri sahabatnya . Sebuah senyuman manis diukirkan buat tiga orang yang berada di situ . Farhana menghampiri Suhaila dan kumpulannya .
“Eh , ini Ana kan?”soal Irfan mahukan kepastian . Farhana tiba-tiba menunjukkan riak teruja .
“Abang Irfan?”Farhana pula menyoal . Irfan mengangguk . Terus berubah ceria Farhana . Suhaila sudah tidak betah berdiri di situ . Yang abang Farhana ni kenapa tak reti-reti pandang tempat lain . Pandang aku sampai tembus je gayanya . Apa dia terkejut ke dengar nama aku yang sedap tu?
“Makin cantik Ana sekarang”,ucap Irfan , jujur . Apa tidaknya , kali terakhir dia berjumpa Farhana adalah ketika gadis itu masih di Tingkatan dua . Kini , Farhana telah membesar menjadi seorang anak gadis yang rupawan .
“Eleh , Abang Irfan pun makin hensem”,Farhana membalas pujian Irfan . Ceh , malu-malu konon , Suhaila membuat muka meluatnya .
“Ana , saya hauslah . Jom pergi sana”,ucap Suhaila seraya menarik tangan Farhana . Sempat lagi Farhana melambai ke arah Irfan sebelum dibalas Irfan . Ketidakstabilan yang dirasakan Suhaila sebentar tadi terus hilang serta-merta . Yang dia tahu , dia ingin cepat-cepat pergi jauh daripada pandangan maut milik Ferhad . Sejak bila Ferhad mampu memandangnya lama-lama tidak diketahui . Setahu Suhaila , Ferhad pantang melihat mukanya , pasti melenting lelaki itu dibuatnya . Tapi hari ni , sampai tembus dia boleh pandang . Tak sihat kut!

Beberapa kali jam di tangan dikerling . Sudah hampir jam 12.00 malam . Dia berjanji dengan pak long dan mak longnya bahawa dia akan pulang sebelum jam 12.00 dan Raziqah akan menjemputnya nanti . Aduh , mana Farhana ni . Time-time macam nilah awak nak hilang , Ana .
Akhirnya , terlihat juga Suhaila akan kelibat Farhana yang terkocoh-kocoh menghampirinya .
“Ella , maaf saya tak dapat hantar awak balik . Saya kena tolong mama kemas rumah sikit . Raziqah boleh ambil awak kan?”
“Ya sayang . Saya dah call dia supaya jemput saya”.
Tiba-tiba tubuh Suhaila dipeluk erat . Suhaila terkaku . Tidak lama kemudian , pelukan Farhana dibalas . Lama mereka berkeadaan begitu sebelum pelukan dileraikan . Farhana memandang Suhaila dengan genangan air mata . Tangan Suhaila dipegang .
“Ella , awak jangan lupa saya tau . Saya nak awak tahu , awaklah kawan terbaik saya . Saya tak tahulah kalau-kalau saya akan jumpa kawan sebaik awak dekat sana .Saya akan merindui awak , Ella”,ucap Farhana . Setitis demi setitis air matanya telah mencemari pipi gebunya . Suhaila turut mengalirkan air mata . Kurang seorang sahabat yang begitu menyayangi dan memahaminya .
“Saya pun akan rindukan Ana juga . Ingat , dekat sana jaga diri . Awak kena ingat , dekat mana pun awak berada awak tetap seorang wanita Islam yang perlu jaga batas-batasnya . Solat jangan lupa . Jangan gila kerja sangat . Saya doakan awak berjaya dan semoga awak berjumpa jodoh dekat sana . And , saya nak awak tahu yang saya cuma bersaya awak dengan Ana je”,Suhaila berseloroh membuatkan Farhana tertawa dalam sendunya . Farhana menyeka air mata yang mengalir di pipi Suhaila sementara Suhaila menyeka air mata yang mengalir di pipi Farhana .
“Ish awak ni , saya sedih dia bergurau pula . Saya pun doakan awak berjaya dan cepat-cepat jumpa jodoh . Dan semoga jodoh awak ialah abang saya . Boleh awak jadi kakak ipar saya”,ucap Farhana . Bahu Farhana dipukul geram . Apa pula doakan aku kahwin dengan manusia tak bertamadun tu . Hish , minta simpang . Janganlah mulut kau masin , Ana!
“Dahlah Ana , saya nak balik ni . Awak jangan lupa e-mel saya tau . Saya sayang awak”,ucap Suhaila sebelum tubuh Farhana kembali dipeluk erat . Pelukan dileraikan .
“Bye Ella . Saya sayang awak juga”,ucap Farhana lirih .
Perlahan-lahan Suhaila melangkah keluar . Selamat tinggal sahabatku . Semoga persahabatan yang kita bina selama empat tahun akan berkekalan sampai Jannah .
Suhaila menanggalkan kasut tumit tinggi yang dihadiahkan Farhana kepadanya . Ya Allah , aku dah bebas dari seksaan kasut ni . Suhaila berkaki ayam berjalan ke kerusi yang terletak di laman rumah Farhana . Besar kut rumah Farhana . Memang 10 kali ganda rumah Pak Long ni !
Sedang asyik Suhaila berjalan , sebuah kereta menderum laju di sebelahnya membuatkan air bertakung yang dilanggar kereta itu terpercik ke arahnya . Suhaila kebasahan . Kasut yang berada di tangannya tidak semena-mena  dibaling ke arah kereta itu .
“Woi, hati-hatilah sikit!”teriak Suhaila . Ferhad yang terdengar bunyi sesuatu menghentam keretanya terus berhenti . Dia turun dan bergerak ke bonet keretanya . Sebuah kasut tumut tinggi elok terjatuh di belakang keretanya . Suhaila menggigit bibir bawahnya . Aduh , bijaknya tindakan aku . Hadiah Farhana tu kut!
Ferhad membelek-belek kasut berwarna putih yang berada di tangannya . Senyuman sinis dilemparkan ke arah Suhaila yang kelihatan berbalam-balam dengan cahaya lampu rumahnya . Suhaila menyedari ada sesuatu yang ingin lelaki itu lakukan terhadapnya .
“I’ll take this sebagai ganti rugi calar kereta aku”,ucap Ferhad seraya terus masuk ke dalam kereta sebelum sempat Suhaila membalas . Kereta Ferhad menderum laju . Suhaila berlari-lari anak mengejar kereta Ferhad . Namun apakan daya , kelajuan kereta adalah berkali-kali ganda daripada kelajuan manusia . Suhaila mengeluh berat .
Tidak lama kemudia , sebuah kereta myvi hitam berhenti di hadapannya . Raziqah menurunkan cermin kereta . Suhaila berjalan geram ke tempat duduk pemandu . Sepanjang perjalanan , tidak sudah-sudah Suhaila menyumpah seranah Ferhad di dalam hati .

            Ferhad termenung di balkoni bilik . Dia baru sahaja pulang dari bertemu Johari . Dia baru teringat untuk memulangkan semula laptop sahabatnya . Dia terpaksa meminjam laptop Johari kerana laptopnya sedang dibaiki di kedai .
Ferhad masuk ke dalam biliknya lalu duduk di birai katil . Kaut milik Suhaila diambil dari bawah katil . Ferhad tersenyum sendiri . Pertama kali dia melihat Suhaila anggun berpakaian sebegitu dan baru dia sedar bahawa Suhaila memiliki rupa paras yang menawan . Solekan yang tidak berapa tebal menyerlahkan lagi keaslian wajah polosnya . Dan , itulah pertama kali dia dapat tahu nama gadis yang selalu digelarnya ayam sewel itu .
Huh Ferhad , macam mana kau boleh teringatkan ayam sewel tu . Ferhad menggeleng-geleng . Kasut milik Suhaila kembali diletakkan di bawah katilnya . Ferhad berbaring berbantalkan lengannya sebelum tidak lama kemudian sebuah dengkuran halus kedengaran .  

No comments:

Post a Comment

Jangan Lupa Komen!!