Follow

Dashboard
Miss Humming Bird
KaryaLinksEntriesTuto Tudung

Engkau Cinderella Aku! : Bab3
Tuesday, 6 January 2015 | 06:57 | 0 budak gempaks


BAB 3
Sebaik menamatkan bacaan ayat Al-Quran , Suhaila menanggalkan telekungnya dan melihat jam di tangannya . Pukul 12.15 . Hujam yang membasahi bumi sejak petang tadi masih lagi belum reda . Tiba-tiba kedengaran pintu diketuk . Terus Suhaila mencapai tuala lalu dilitkan di atas kepalanya . Mana tahu , mungkin abang tirinya yang mengetuk pintu biliknya .
Jangkaannya tepat sekali. Faizal kelihatan sedang tersenyum di muka pintu , namun padangan Faizal terhadapnya bagai tersirat seribu makna . Namun , disedapkan hatinya supaya hanya memikirkan yang baik-baik sahaja tentang abang tirinya walaupun mata Faizal bagaikan asyik merenungnya dari atas ke bawah . Walaupun rimas dengan pandangan Faizal , Suhaila tetap mengukirkan senyuman buat abang tirinya . Pegangan di tualanya diperkemas .
“Abang Faizal nak apa?”soal Suhaila . Faizal yang ralit memerhatikan Suhaila tersedar . Sebuah senyuman tawar dihulurkan buat tatapan adik tirinya .
“Abang cari stoking hitam abang . Sorrylah abang ganggu Su , tapi abang memang saja prepare awal-awal supaya senang esok . Lagipun semalam abang basuh stoking tu , but abang dah cari tapi tak jumpa”,ucap Faizal , cuba menyembunyikan niat sebenarnya daripada dihidu oleh Suhaila . Walaupun Suhaila agak hairan dengan permintaan abangnya itu , namun diturutkan jua . Manalah tahu abangnya benar-benar mahu membuat persediaan awal untuk bekerja esok .
Faizal berdiri di muka pintu , mempersilakan Suhaila masuk ke dalam biliknya . Tanpa sebarang ragu , Suhaila terus bergerak masuk ke dalam bilik abang tirinya lalu terus bergerak ke almari pakaian Faizal . Kesempatan itu diambil oleh Faizal untuk menutup pintu biliknya . Suhaila yang sedang mencangkung di hadapan almarinya dipandang penuh bernafsu .
Suhaila dihampiri . Suhaila yang terasa bahunya disentuh terus berpaling ke belakang . Perlahan-lahan Suhaila berdiri , berhadapan dengan abang tirinya yang begitu rapat sekali dengannya . Pintu bilik yang tertutup rapat mencemaskan Suhaila . Namun , hatinya disedapkan . Mungkin angin yang tiup kot , fikir Suhaila .
“A…abang nak apa lagi?”soal Suhaila gugup sebaik menyedari pandangan Faizal yang semakin liar . Pegangan di tualanya diperkemas .  Faizal semakin menghampiri sementara Suhaila semakin berundur . Jantungnya berdegup pantas .
Kedua-dua belah bahu Suhaila dipegang kemas sehinggakan walau sekuat mana pun Suhaila meronta , masih tidak dapat dileraikan . “Abang sebenarnya , dah lama sukakan Su . Cuma Su je tak tahu . Jadi , malam ni , abang teringin sangat untuk…”,bibirnya didekatkan ke bibir Suhaila . Wajah Suhaila semakin mengundur . Suhaila berusaha semampu mungkin untuk melepaskan dirinya . “Layan abang”,ucap Faizal dengan penuh bernafsu . Mendengar sahaja perkataan yang keluar dari bibir Faizal , Suhaila bagaikan mendapat satu tenaga yang luar biasa . Dengan sekali rentapan sahaja , Suhaila berjaya melepaskan diri .
Belum sempat Suhaila mencapai tombol pintu , lengannya ditarik kasar . Tuala yang terletak elok di atas kepalanya melorot jatuh ke atas lantai . Tubuhnya dipeluk erat oleh Faizal daripada belakang . “Lepaslah”.Suhaila meronta-ronta minta dilepaskan , namun tidak berhasil .
“Kan cantik kau macam ni . Kenapa kau nak sorok-sorok daripada aku?Aku janji dengan kau , aku akan jaga kau dengan sepenuh kasih sayang aku lepas kau layan aku malam ni”,ucap Faizal seraya menolak tubuh Suhaila dengan kasar ke atas katil .
Belum sempat Suhaila bangun , tubuhnya telah ditindih oleh Faizal yang sedang tersenyum sinis memandangnya . “Lepaslah . Tolong!”,Suhaila berteriak , berharap ada yang mendengar jeritannya . Cepat-cepat mulut Suhaila ditutup dengan telapak tangannya . Suhaila masih lagi meronta-ronta minta dilepaskan .
“Takkan siapalah akan dengar kau”,ucap Faizal . Butang baju yang dipakainya dibuka satu –persatu . Peluang yang ada digunakan sebaik mungkin . Tangan Faizal yang terletak elok di mulutnya digigit lalu celah kelengkang Faizal ditendang . Faizal terjatuh dari katil sambil mengepit celah kelengkangnya yang terasa senak . Faizal mengerang kesakitan .
Suhaila cepat-cepat berdiri untuk melarikan diri . Bajunya yang terlondeh sedikit diangkat . Tiba-tiba , pintu dibuka dari luar . Terjegul wajah Puan Faridah yang sedang memandang ke arahnya dengan bengis sekali . Anak terunanya dihampiri .
“Faizal , kenapa ni sayang?”soal Puan Faridah . Risau sungguh hatinya sebaik melihat Faizal yang sedang terbaring lemah di atas lantai .Wajah anaknya dipegang, menilik kalau-kalau ada kecederaan pada wajah anaknya.
“Mak , Su paksa Ijal mak . Ijal tak nak . Dia goda Ijal . Bila Ijal tolak , dia marah Ijal . Dia pukul Ijal , dia tendang Ijal . Sakit mak”,Faizal mereka cerita .Perutnya sengaja ditekan menandakan kesakitan yang teramat. Terbuntang mata Suhaila mendengar segala cerita yang sengaja direka Faizal . Suhaila menggeleng-geleng sebaik Puan Faridah memandang bengis ke arahnya .
“T…tak , bukan saya goda dia . Dia yang cuba…”
“Cuba apa?Cuba rogol kau, huh!”ucap Puan Faridah garang . Rambut anak tirinya ditarik sekuat hati . Berair mata Suhaila kerana menahan sakit . Suhaila ditarik keluar daripada bilik anaknya .
“Hei , kau dengar sini baik-baik . Anak aku , tak hadaplah setakat perempuan kolot macam kau ni . Kau ingat aku nak percaya cakap kau , huh? Hei , kau dengan mak kau sama je , perempuan sundal”,ucap Puan Faridah sambil jari telunjuknya menunjal-nunjal kepala Suhaila .
Allahuakbar!laung Suhaila di dalam hati . Pedih hatinya mengenangkan ibunya yang dianggap sesuci embun pagi dikatakan perempuan sundal . “Maaf Cik Idah , saya minta maaf . Tapi , mak saya bukan perempuan sundal Cik Idah . Jangan salahkan mak saya . Salahkan saya . Saya yang goda Abang Faizal”,ucap Suhaila teresak-esak . Walaupun dia telah mengaku atas kesalahan yang tidak dilakukannya , namun dia rela daripada ibunya dihina sebegitu rendah sekali .
Tanpa menghiraukan tangisan Suhaila , Puan Faridah menarik Suhaila ke luar rumah . Bunyi guruh  yang sabung-menyabung membuatkan Suhaila ketakutan . Suhaila ditolak keluar sehingga gadis itu jatuh bersimpuh .
“Malam ni , kau tidur luar”,ucap Puan Faridah seraya menutup pintu . Suhaila bingkas bangun untuk masuk ke dalam rumah . Bum!
“Astaghfirullahalazim”,Suhaila terduduk sambil meraup wajahnya . Dahinya berpeluh-peluh . Bagaimanalah aku boleh mimpi kejadian empat tahun lepas . Beberapa kali Suhaila beristighfar di dalam hatinya .
Suhaila termenung sebentar , mengenangkan semula mimpi yang dialaminya . Sejak peristiwa itu, Suhaila terus berubah menjadi seorang yang kasar dan tidak mudah mempercayai orang lain terutama ahli keluarga tirinya . Gaya percakapan dan pakaiannya sengaja diubah menjadi sedikit ‘tomboy’ supaya dia tidak dibuli sesuka hati . Jika dulu dia tidak pandai melawan , namun pengalaman telah mengajarnya untuk menjadi lebih berani menegakkan kebenaran .
            Suhaila mengerling jam di tangannya . Pukul 4.00 pagi . Mungkin mimpi tadi adalah petanda bahawa Allah telah mengejutkannya untuk bangun beribadah . Suhaila terus bangun dari tilamnya lalu ke bilik air . Dia ingin menunaikan solat Taubat dan solat Tahajjud sebelum masuk Subuh . Dengan melakukan banyak ibadah sunat , insyaAllah ketenangan hati mampu diperoleh . Alhamdulillah , amalan sunat itu telah menjadi salah satu rutin hariannya . Semoga dia sentiasa istiqamah melakukan ibadah sunatnya .

Penampilannya dirapikan di hadapan cermin . Sesekali tali leher yang tergantung elok di kolar bajunya diperbetulkan . Setelah memastikan dirinya kelihatan kemas , Ferhad terus mengatur langkah untuk turun bersarapan di bawah . Bau harum yang menusuk rongga hidungnya betul-betul menarik seleranya .
“Assalamualaikum , mama”,ucap Ferhad dari atas tangga . Puan Seri Dahlia memandang anak terunanya yang sudah segak mengenakan pakaian pejabatnya dengan sebuah senyuman .
“Waalaikumsalam . Ni anak mama happy semacam ni kenapa?Nak jumpa bakal menantu mama ke?”soal Puan Seri Dahlia ,sekadar mengusik . Ferhad melabuhkan duduk di atas kerusi di meja makan . Puan Seri Dahlia pantas menuangkan air teh o ke dalam sebuah cawan kosong lalu melabuhkan duduk di hadapan anaknya .
“Apalah mama ni . Bukan Ad memang hari-hari macam ni ke?”Ferhad menyuakan sesudu mihun goreng ke dalam mulutnya . Puan Seri Dahlia tersenyum memandang anak terunanya .
“Ad , mama nak tanya boleh?”soal Puan Dahlia tiba-tiba .
“Tanyalah , ma . Sejak bila mama pandai minta izin Ad sebelum tanya ni?”Ferhad mengusik ibunya . Memang itulah hobinya . Dia begitu akrab dengan Puan Seri Dahlia sebaik kematian arwah bapanya yang terlibat dalam kemalangan 2 tahun lalu . Ibunyalah tempat dia mengadu segala masalah dan tempat bermanja .
“Tahun ni , Ad 27 tahun kan?”soal Datin Seri Dahlia . Ferhad mengangguk-angguk sebelum meneguk air teh o yang telah terhidang untuknya .
“Ad dah ada calon menantu untuk mama?”soal Datin Serri Dahlia secara tiba-tiba , membuatkan Ferhad tersedak . Dahinya berkerut memandang Datin Seri Dahlia yang kelihatannya begitu ingin tahu apa yang bakal dijawab oleh Ferhad . Ferhad tersenyum tawar .
“Ma…mama ni kenapa pula?Tiba-tiba je tanya pasal bakal menantu”,ucap Ferhad teragak-agak . Datin Seri Dahlia mengeluh berat .
“Ad dah lupa lah ni”,Datin Seri Dahlia berpeluk tubuh sambil menjeling geram anaknya . Ferhad menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal . Baru dia teringat . Sewaktu pembacaan wasiat ayahnya 2 tahun lepas , dia akan dilantik menjadi CEO ketika berusia 27 tahun , itupun sekiranya dia berkahwin sebelum masuk usianya 27 tahun . Jika tidak , syarikat keluarganya akan berpindah milik kepada pewaris lain . Aduh , dua bulan lagi aku masuk 27 tahun . Mampus , macam mana aku boleh lupa ni!
“Ad dah ingat dah”,ucap Ferhad selamba . Datin Seri Dahlia memukul kuat bahu anak terunanya . Ferhad mengusap-usap tempat tamparan ibunya . Ferhad mengaduh perlahan .
“Ha , dah tu , dah tak nak jadi bos dekat syarikat keluarga kita ke?”ujar Datin Seri Dahlia , geram dengan tingkah anaknya yang kelihatan tidak mengambil berat akan perihal wasiat Dato’ Seri Hishamuddin yang dibacakan tiga bulan selepas pemergian arwah suaminya .
“Bukan macam tu mama . Ad cuma…”
“Dah , tak ada cuma cuma . Mama bagi tempoh 2 minggu untuk Ad bawa calon menantu mama jumpa mama . Kalau tak , mama kahwinkan je dengan mana-mana anak kawan mama or else jawatan CEO tu akan berpindah milik”,ujar Datin Seri Dahlia tegas sebelum bangun meninggalkan Ferhad terkulat-kulat di meja makan . Aduh , kalau dah datang tabiat tegas mama , memang tak dapat tidak . Kalau mama kata hitam , hitamlah . Kalau kata putih , putihlah . Tak ada siapa boleh membantah kalau Datin Seri Dahlia sudah memberi arahan .

Sudu dan garpu yang berada di tangan beberapa kali dimain-mainkan . Sebuah keluhan berat dilepaskan sekali lagi . Johari memandang hairan sahabatnya . Makanan yang sudah lama terhidang langsung tidak terusik . Melepaskan keluhan berat bagaikan telah menjadi hobi buat sahabatnya yang seorang itu . Makanan yang tadinya berasap tipis sudah tidak kelihatan lagi asapnya .
Hei , dah parah kawan aku ni . “Woi , Ad!”Johari menepuk meja . Ferhad tersedar . Wajah Johari dipandang sekilas sebelum kembali mengelamun . Johari kebingungan . Rimas juga dia apabila melihat sahabatnya sebegitu rupa . Bagaikan mayat hidup sahaja gayanya .
“Ad , lama-lama aku pun boleh join jadi biul juga macam kau tahu tak . Apa yang berat sangat masalah kau ni Ad? Cuba share sikit dengan aku”,akhirnya Johari mengalah dek kebisuan sahabatnya . Sudu dan garpu di tangan diletakkan ke atas pinggan , sedia mendengar luahan hati sahabatnya .
“Mati aku Jo”,ucap Ferhad tiba-tiba .
“Apesal kau mati pula?”soal Johari hairan .
“Mak aku bagi aku dua minggu je untuk cari calon bini . Kalau tak dia akan kahwinkan aku dengan anak-anak kawan dia . Mati aku Jo”,ucap Ferhad . Daripada riak wajah yang ditunjukkan Ferhad , nampaknya jejaka itu betul-betul tertekan .
“La , apa guna Julia di saat-saat macam ni . Dia kan kekasih kau . Bukan kau memang merancang nak kahwin dengan dia ke?”ucap Johari . Terselit nada sinis di sebalik kata-katanya . Namun begitu , Ferhad langsung tidak menyedarinya .
“Julia pergi Paris dua bulan . Dia ada kursus dekat sana”,ucap Ferhad , bagaikan berputus asa . Johari menarik nafas dalam . Dia betul-betul tidak menyukai kekasih hati sahabatnya , Julia . Dia pernah terserempak dengan Julia yang dalam keadaan mabuk sedang berjalan sambil berpapasan bahu ke sebuah bilik hotel bersama seorang lelaki . Ketika itu dia baru selesai bertemu dengan klien . Sejak itu , dia mula hilang kepercayaan terhadap Julia yang pada tanggapannya tidak ikhlas mencintai sahabatnya . Julia hanya mencintai kekayaan yang dimiliki Ferhad sahaja .
“Kau cubalah call dia . Kau bagitahu hal yang sebenar . Kalau betul dia sayangkan kau , dia akan balik Malaysia sebab dia tak nak kau kahwin dengan orang lain”,ucap Johari tulus . Walaupun , jauh di sudut hatinya dia begitu berharap yang Julia tidak akan pulang ke Malaysia dan Ferhad terpaksa berkahwin dengan orang lain . Biarlah Ferhad berkahwin dengan orang yang tidak dicintainya daripada dia berkahwin dengan orang yang dia cintai namun tidak ikhlas membalas cintanya . Biarlah , bukankah orang-orang tua mengatakan bercinta selepas kahwin itu lebih indah .
“Entahlah , Jo . Jo , aku nak pergi toilet kejap”,ujar Ferhad seraya berdiri tanpa perasan seorang pelayan wanita sedang berjalan di belakangnya . Tanpa disengajakan , Ferhad terlanggar wanita itu . Air yang dibawa wanita itu telah tertumpah di atas baju gadis itu .
Suhaila melihat bajunya yang telah kebasahan akibat tertumpah air yang dibawanya . Aduh , malaun mana yang main reverse je kerusi dia ni . Habis baju aku basah . Suhaila mengangkat wajahnya daripada memandang bajunya .
“Kau!”ucap mereka serentak . Johari yang menjadi penonton terkaku . Dari gaya diorang cakap kau tu dah macam saling mengenali je .
Ferhad memandang gadis di depannya dengan pandangan geram . Rasa serba salahnya terus bertukar dengan rasa amarah sebaik mengetahui gerangan wanita yang dilanggarnya . Hish , memang bernasib malang je aku setiap kali jumpa dengan ayam sewel ni !
“Kau kalau nak bangun tengoklah kiri kanan depan belakang dulu . Ni , main bangun je . Habis basah baju aku . Ni semua sebab kau”,ucap Suhaila kasar sambil jari telunjuknya tepat menunjuk ke arah Ferhad yang sedang memandang Suhaila dengan pandangan geram .
Turun naik dada Ferhad menahan amarah . Hei minah ni , besar kecik besar kecik je aku nengok. Nasib baik kau ni perempuan . Kalau tak , dah lama rasa penumbuk sulung aku ni . “Hei ayam sewel , kau yang tengah berjalan dekat belakang aku tak pandai mengelak ke?Aku mana nampak belakang lah , sewel”,ucap Ferhad pedas . Suhaila naik geram . Sewel dia panggil aku .
Terus kolar baju Ferhad dicapai sambil mengacukan penumbuk . Johari yang menjadi penonton sedari tadi bingkas berdiri . Risau juga dia jika perkara kecil akan menjadi lebih besar . Salah seorang daripada staf di restoran tersebut pantas memanggil pengusaha restoran .
“Hei , kau kalau dah buat salah tu pandai-pandailah minta maaf . Ni mulut macam longkang . Kau belum kenal aku siapa”,ucap Suhaila kasar . Ferhad dengan beraninya menentang mata sepet Suhaila .
Ferhad tersenyum sinis . “Kau ingat aku takut . Tumbuklah aku kalau berani”,Ferhad sengaja mencabar amarah Suhaila . Dia tahu, palah sangat wanita macam Suhaila mampu lakukan . Semakin membara amarah di dalam dadanya . Suhaila berura-ura mahu menumbuk Ferhad sebelum Johari dengan pantas meleraikan pergaduhan .
“Bro , dahlah tu . Benda kecil je . Tak payahlah gaduh . Cik , saya minta maaf bagi pihak kawan saya”,ucap Johari . Pengurus restoran menghampiri . Kolar baju Ferhad dilepaskan dengan kasar. “Nasib baik kawan kau ada , kalau tak nahas kau”,ucap Suhaila seraya berlalu pergi . Mata perngunjung restoran yang lain kembali memandang hidangan masing-masing .
Ferhad membetulkan kolar bajunya kasar . Hilang terus moodnya untuk makan . Suhaila yang beransur pergi ke dapur restoran dipandang dengan amarah yang membuak-buak di dada . Pengurus restoran yang masih tidak tahu duduk perkara sebenar semakin keliru sebaik melihat Ferhad meletakkan sekeping not RM50 di atas meja .
Johari memandang Ferhad di tempat duduk pemandu dengan muka yang berkerut . Jarang dia melihat Ferhad marah sebegitu rupa . Ferhad nampak betul-betul marah dengan gadis tadi .
“Wei Ad , jarang aku tengok kau marah macam ni . Tup-tup , hari ni angin kau gila betul . Kau kenal ke dengan perempuan tu?”ucap Johari kehairanan .
“Dahlah Jo . Dia tu kawan baik adik aku . Aku tak tahulah macam mana perempuan sewel tu boleh jadi kawan adik aku . Nampak je bertudung , baju sopan , tapi perangai macam jantan . Setiap kali aku jumpa dia , mesti malang nasib aku . First aku jumpa dia , aku terlanggar dia . Lepastu , esoknya Julia terus tak layan aku macam merajuk . And then hari ni , baju aku basah . Malang betul siapa yang jadi suami ayam sewel tu . Eh , ada ke orang nak dekat ayam sewel tu? Orang gila nak kut”Ferhad meluahkan ketidkpuasan hatinya kepada Johari . Johari menggeleng-gelengkan kepalanya . Benci betul Ferhad kepada gadis itu .
“Apa pula tak ada orang nak , dia comel apa . Dengan lesung pipit sebelah dia tu . Jangan benci sangat Ad , nanti jadi sayang”,Johari mengusik .
Ferhad tersenyum senget . Aku nak sayang dia , tunggu ikan berjanggut dululah . “Comel  , eh Jo , kau patut buat pemeriksaan matalah . Minah sakai macam tu comel , huh kucing dekat rumah nenek aku lagi comellah . Nak jatuh cinta dengan dia , silap besarlah . Kalau aku jatuh cinta dengan dia , aku berani hantuk kepala dekat batulah”,ucap Ferhad dengan lagaknya . Johari hanya mampu tersenyum . Berlagaknya kau Ad . Kau jangan menyesal pula cakap macam tu kalau satu hari nanti kau betul-betul jatuh cinta dekat dia .

Suhaila meletakkan bajunya yang basah dek terkena air yang dibawanya ke dalam plastik dengan perasaan geram . Multnya tidak sudah-sudah mengomel mengata Ferhad . Dah langgar orang , tak minta maaf . Lepastu nak marah-marah aku . Padahal baju aku yang lencun . Lpeas tu , kena marah dengan manager . Kena sound dengan customer . Aduh , malang betul nasib aku . Setiap kali aku jumpa mamat tu , nasib malang datang bertimpa-timpa .
Selesai solat asar , Suhaila terus menunggu sahabatnya . Suhaila beria-ia menyuruhnya ke tempat kerja menaiki teksi , siap sponsor duit teksi lagi semata-mata mahu dia menemani gadis itu membeli-belah . Katanya , pulang sahaja Suhaila dari kerja , dia akan jemput . Siap tawarkan untuk hantar pulang lagi . Hei , pelik betullah .
Sebuah kereta Honda Preve berhenti betul-betul di hadapannya . Suhaila terus masuk di tempat duduk sebelah pemandu . Kereta Farhana terus menderum laju , membelah jalan raya .
Suhaila ternganga . Minah ni , kalau shopping bukan dekat Pavilion tak sah agaknya . Dah memang resmi anak-anak orang berada agaknya . Lepastu , kalau shopping kalau tak cecah RM3000 memang tak sah . Penat dah dia membebel , katanya membazir , namun Farhana macam tak kisah sahaja walaupun duit mengalir laju macam air terjun . Siap tawarkan diri nak belanja sekali . Hei , kalau aku tak tolak , memang makin bertambahlah bajet untuk shopping dia . Farhana menggeleng-geleng .
“Ana , kau ni kalau shopping ingat-ingatlah sikit dekat dunia nyata ni . Ni , hulur kad kredit  je kerjanya . Saya ni bukan apa , saya risaulah tengok awak . Nanti kesian suami awak”,ucap Suhaila . Farhana mendengar endah tak endah sahaja . Tangan Suhaila ditarik .
“Jom , makan . Saya laparlah . Saya belanja awak ye”,ucap Farhana tanpa mengendahkan Suhaila . Mereka sama-sama masuk ke dalam Restoran Secret Recipe . Kan! Makan pun dekat kedai macam ni . Sekali makan kalau tak cecah RM100 tak sah . Aku yang serba-salah .
“Ella , awak nak makan apa?”soal Farhana sebaik seorang pelayan mengambil pesanan . Suhaila teragak-agak .
“Adik , makanan apa yang paling murah?”soal Suhaila tanpa segan silu . Budak lelaki yang kelihatannya baru lepasan SPM tersenyum tawar sambil menggaru-garu kepalanya . Hish akak ni , paling murah mestilah sky juice . Pandangan ditalakan kepada Farhana , meminta bantuan .
“Apa awak ni Ella . Okeylah , spaghetti meatballs satu , lasagna satu , lepas tu starter saya nak seafood spring roll satu dan dessert saya nak tiramisu cake two slices . Air bagi chocolate shake dua”,ucap Farhana . Ternganga Suhaila mendengar semua makanan yang dipesan Farhana . Badan je nampak kecil , tapi selera besar mengalahkan selera gorilla . Budak lelaki yang mengambil pesanan mereka beransur pergi . Suhaila memandang sahabatnya dengan pandangan pelik .
“Kenapa awak pandang saya macam tu?”soal Farhana . Sempat lagi dia membetulkan rambutnya. Mana tahu ada yang tidak kena pada rambutnya . Suhaila mengangkat bibirnya ke kiri . Apa kalau orang pandang pelik kena cek rambut dulu ek?Nasib baik aku ni bertudung . Kiranya aku kena cek tudung akulah .
“Pertama , awak ni anak gajah ke anak manusia ? Kenapa awak tak order je semua makanan yang ada dekat kedai ni . Yang kedua , kenapa awak beria-ia ajak saya teman awak shopping? Apa motif awak?”soal Suhaila . Farhana mengangguk-angguk , persis seseorang mendengar soalan interview kerja yang bertubi-tubi .
“Okey , pertama saya anak manusia . Cuma hari ni saya memang teringin nak belanja awak . Kedua , saya tak ada motif . Cuma…”ucap Farhana , sengaja membuat Suhaila ternanti-nanti . Suhaila begitu setia menanti ayat Farhana yangs seterusnya .
“Saya kena pergi London hujung bulan ni . Jadi , saya nak habiskan masa saya dengan awak Ella. Sebab saya tahu saya takkan jumpa kawan sebaik awak dekat sana . Saya tak tahu berapa lama saya dekat sana sebab saya kena tolong uruskan syarikat keluarga saya dekat sana . Mungkin , bila anak saudara papa graduate , barulah saya balik Malaysia”,ucap Farhana sayu . Suhaila memandang sahabatnya dengan sebuah pandangan sedih . Tangan Farhana dipegang . Aku pun yakin yang aku takkan jumpa kawan sebaik kau bila kau tak ada nanti, ucap Suhaila di dalam hati .
“Ana , tak boleh ke awak tukar position dengan abang awak . Awak handle syarikat papa awak dekat sini”,Suhaila berharap . Farhana menggeleng-geleng . Bukan dia tidak mahu . Cuma , dia ada alas an tersendiri .
“Bukan saya tak nak . Saya dah cakap dekat mama saya . Tapi , mama saya kata abang saya bakal CEO syarikat di Malaysia sebab arwah datuk dah amanahkan syarikat di Malaysia kepada ayah , dekat London kepada adik ayah . Lagipun , abang akan jadi CEO dua bulan dari sekarang”,ucap Farhana sayu .
“Jadi , lama lah saya tak jumpa awak”, ucap Suhaila bernada sedih .
“So , kali ni awak tak menolak bila saya nak belikan awak baju . Boleh?”Farhana menyelitkan nada memujuk di sebalik percakapannya .
“Okey , boleh . Tapi bukan dekat sini”,Suhaila membalas . Farhana memuncung sekejap sebelum kembali tersenyum . Bukan dia tidak tahu niat sebenar Suhaila . Dia tahu sahabatnya itu tidak mahu mengambil kesempatan atas kesenangannya . Sebab itu dia senang berkawan dengan Suhaila dek keperibadian Suhaila begitu menarik walaupun Suhaila lebih kasar jika nak dibandingkan dirinya yang lembut .  

Turun sahaja daripada kereta Farhana , Suhaila terus menjenguk ke dalam rumah untuk memastikan sama ada Puan Faridah ataupun Faizal memerhatikannya pulang menaiki kereta mewah . Kalau tak , mampus aku . Maunya Puan Faridah minta aku pau si Farhana yang baik gila macam malaikat tu . Farhana pun mestilah ikut punya . Tak nak aku .
Tapi , ada sesuatu yang menghairankannya . Scooternya yang elok terparkir di garaj rumah tidak kelihatan . Pintu pagar rumah dibuka . Pantas Suhaila bergerak ke belakang rumah untuk mencari scooternya , manalah tahu dia tersalah letak . Namun , tidak dijumpai . Suhaila ke garaj rumah semula untuk mencari sekali lagi . Namun hampa .
Tiba-tiba , dia melihat Faizal yang baru turun dari sebuah teksi sambil mengira-ngira not RM50 di tangannya . Suhaila tidak sedap hati . Terus Faizal dihampiri .
“Ijal , kau nampak motor aku tak?”soal Suhaila dengan gaya yang sengaja di ‘gangster’kan . Faizal masih lagi ralit mengira duit di tangan tanpa menghiraukan soalan Suhaila . Suhaila tidak berpuas hati . Bahu kanan Faizal terus ditolak kasar .
“Woi , kau nak apa?”soal Faizal garang . Panas hati Suhaila mendengar pertanyaan Faizal .
“Scooter aku mana?”soal Suhaila sekali lagi . Faizal tiba-tiba tersenyum sinis . Wajah Suhaila yang membahang dipandang sinis .
“Aku dah jual”,ucap Faizal , membuatkan darah Suhaila terus menggelegak .
“Kurang ajar kau”, terus pipi kiri Faizal ditumbuk kasar . Terduduk jejaka itu dibuatnya . Bibir Faizal pecah . Tidak sia-sia dia belajar silat di sekolahnya dulu . Terus pipi Faizal membiru .
Suhaila masih tidak berpuas hati . Kolar baju Faizal ditarik agar jejaka itu berdiri . Walaupun dia seorang perempuan , namun dia tidak gentar untuk berhadapan dengan lelaki seperti Faizal . Baginya , Faizal perlu diajar cukup-cukup .
“Hei , kau jantan tak guna . Asal kau jual scooter aku , huh?!Apa salah aku dekat kau? Cakap!”,ucap Suhaila bagaikan orang histeria . Puan Faridah yang dengar suara orang bergaduh di laman rumahnya terus keluar .
Dia dapat melihat dengan jelas Suhaila sedang memegang kolar baju anaknya sambil mengacukan penumbuk . Kesan lebam di wajah anak terunanya jelas dilihat . Darahnya terus naik . Lebih-lebih lagi apabila melihat bibir anaknya yang berdarah . Suhaila dihampiri .
“Kurang ajar”.Pang! Sebuah tamparan hinggap di pipi Suhaila sehinggakan Suhaila tertolak ke tepi lalu kepalanya terhantuk di bucu tembok . Kepalanya berdarah . Suhaila memegang kepalanya yang sakit . Cecair likat merah telah mengotori tudung putih yang dipakainya . Puan Faridah dipandang .
Puan Faridah sibuk membelek-belek wajah anaknya sambil bertanyakan kenapa . Faizal yang penuh dengan tipu dayanya mula mereka-reka cerita . Katanya , Suhaila menumbuknya kerana dia tidak mahu menyerahkan duit gajinya kepada Suhaila . Suhaila yang geram dengan kenyataan yang baru keluar daripada mulut Faizal terus berusaha untuk berdiri walaupun kepalanya masih lagi sakit . Dahinya dipegang bagi menghentikan daripada darah menitik mengenai bajunya .
“Perempuan tak guna , kau memang tak sedar dek untung kan . Kau ingat kau bagus sangat . Hei , mak bapak kau tak ajar kau ke, huh?”soal Puan Faridah kasar . Suhaila semakin geram jadinya . Memang pantang dirinya jika ibu bapanya turut dilibatkan sama . Dia cukup tidak boleh jika ibu bapanya dihina sesuka hati . Padanya , ibu bapanya adalah manusia paling suci di dunia ini dan insyaAllah di sana juga .
“Sudahlah Cik Idah . Suruhlah anak kesayangan Cik Idah ni sumbat duit haram tu dalam perut dia bagi kembung sikit . Tak apa , Allah tu Maha Adil . Allah lagi tahu mana yang hak dan mana yang batil”,ucap Suhaila seraya berlalu . Tergamam Puan Faridah mendengar jawapan anak tirinya . Begitu juga Faizal . Cukup tidak percaya anak tiri yang selama ini sekadar menurut segala yang disuruh kini telah pandai melawan . Suhaila sudah jauh berubah .
“Kau jangan kurang ajar dengan aku , Suhaila . Kau keluar dari rumah ni sekarang . Aku tak nak tengok muka kau lagi . Kau pergi dari sini. Kau berambus”,ucap Puan Faridah . Suhaila tersenyum sinis . Memang itu yang dia mahukan sejak dulu lagi . Kecil tapak tangan , rumah banglo aku tadahkan. Aku pun tak nak lah hadap muka kau lagi !

           Air kencing syaitan yang terhidang di hadapannya diteguk rakus . . Sesekali Julia melambai-lambai ke arah Michael yang sedang menari-nari di pentas tarian di bawah lampu berwarna-warni . Tiba-tiba , telefon bimbitnya berbunyi . Julia memerhatikan nama yang tertera di skrin . Huh , Ferhad !
Telefon bimbitnya dibiarkan bernyanyi untuk beberapa saat sebelum kembali diam . Julia tersenyum sinis . Huh , lelaki membosankan ! Kau ingat aku betul-betul cintakan kau ke bodoh! Dasar lelaki buta . Aku cuma cintakan duit kau je . Tak lebih daripada tu . Telefon bimbitnya kembali mengalunkan lagu ‘Slow Down’ nyanyian Selena Gomez . Julia menarik nafas dalam sebelum berpura-pura mesra menyambut panggilan Ferhad .
“Ju , I miss you baby”,ucap Ferhad di hujung talian . Nak termuntah Julia mendengar nada menja Ferhad . Nasib baiklah kau ni kaya dan hensem , kalau tak dah lama aku tinggalkan kau .
“I miss you tu . Kenapa you tiba-tiba telefon I ni sayang? I tengah ada rehearsal untuk show esok”,ucap Julia berbohong . Ferhad mengangguk-engguk . Mungkin bunyi bingit di hujung sana adalah bunyi orang bercakap-cakap membuat kerja .
“Ju , I need you”,ucap Ferhad , lirih . Sengaja memancing simpati Julia .
“Why ni sayang?Sedih je I dengar”,Julia meneruskan lakonannya .
“You balik esok kalau you betul-betul sayangkan I”,ucapan Ferhad betul-betul membuatkan Julia terkejut . Gila apa mamat ni . Show aku esok , boleh dia suruh aku balik esok . No way , bayaran lumayan beb . Takkan aku nak balik semata-mata sebab kau , jantan .
“Kenapa ni?”Julia cuba berpura-pura prihatin .
“You kena balik . Kalau tak I kena kahwin dengan pilihan mama I”,ucap Ferhad , begitu berharap yang Julia faham akan masalah yang dihadapinya . Namun , jawapan yang keluar dari mulut Julia seterusnya begitu menghampakan .
“You , you told your mom , tunggu lagi tiga bulan . Nanti I balik”,ucap Julia . Ferhad mengeluh nafas berat .
“How come tiba-tiba boleh jadi lagi tiga bulan . Bukan you kata you ada dekat sana cuma dua bulan je ke?”Ferhad mula ragu-ragu . Julia menggigit bibir . Aduh , macam mana aku boleh terlepas cakap ni . Cabai betul mulut aku ni .
“Tak , memang I dekat sini dua bulan . Lagi sebulan I pergi Bali untuk show dekat sana pula”,ucap Julia , mula mereka-reka cerita  . Ferhad pula , percaya bulat-bulat kata-kata Julia . Pada hakikatnya , Julia akan ke Australia kerana Michael ingin bercuti bersamanya . Peluang sudah terbentang di depan mata , takkan dia mahu menolak kerana segala perbelanjaan ditanggung sepenuhnya oleh Michael . Michael adalah anak kacukan Cina-Inggeris yang tinggal di situ untuk menguruskan syarikat ayahnya walaupun dia sebenarnya seorang rakyat Malaysia dan seorang yang beragama Islam kerana ibu bapanya telah memeluk Islam . Namun begitu , cara hidupnya langsung tidak menggambarkan seorang muslim . Sebaliknya , dia lebih rela menggunakan nama bukan Islamnya Franzese Michael daripada menggunakan nama Islamnya , Mikail Franseze . Sudah lama Michael tersasar daripada jalan yang sepatutnya dek telah lama terdedah dengan kehidupan barat .
“But…”
“Ad , line tak clearlah . I’ll call you back . Bye , love you”,ucap Julia sebelum mematikan talian . Michael menghampiri Julia . Tubuh Julia yang terdedah dipeluk . Haruman dari rambut Julia betul-betul menggetarkan jiwa lelakinya .
“Sayang , who are you talking to?”soal Michael manja .
“Wrong numberlah sayang”,Julia mengusap-usap pipi kekasih gelapnya . Michael tersenyum mendengar ucapan Julia . Tubuh Julia dipandang penuh ghairah .
“Sayang , you ikut I balik ye malam ni?”ucap Michael , dekat di telinga Julia . Julia mengukirkan senyuman menggoda .
“You ni , nakal tau”,ucap Julia sambil mencuit hujung hidung Michael sebelum mereka sama-sama ketawa bagaikan dunia milik mereka malam itu

Pyka Ros


STATUS
Boleh jadi kamu menyukai sesuatu tetapi ianya buruk untuk kamu. Dan boleh jadi kamu membenci sesuatu dan ianya baik untuk kamu. (Surah Al-Baqarah : 216)


THE WEBSTER


Name : Nurul Syafiqah binti Rosli
Age : 19 years old
Ambition : Doctor in the making
Status : Currently studying in Scool of Medicine, USM
Hope : I hope to become a perfect slave to Allah and success in not only on the earth , but also akhirat

NOVEL
Engkau Cinderella Aku!
Prolog Bab 1 Bab 2 Bab 3 Bab 4 Bab 5 Bab 6

THROWBACK
Umrah 2016


KMKu C 16/17


SESERI 14/15



Kelik-kelik

DISCLAIMER


Assalamualaikum and welcome to my blog. Navigate happily and hope to leave some comment for me. Follow me if you like it and PLEASE let me know if you take anything from my blog. Don't forget to leave your footstep. <3

BANNERS








Photobucket

AWESOMENERS

CREDIT TO
Basecode:Akak Atin
Skin:Me
Editor:Me

Sesiapa nak exchange link boleh letak link korang dekat SINI
Put my link as Syafiqah Rosli at YOUR blog
If you delete mine, I will delete YOURS

[Aligato!]