Follow

Dashboard
Miss Humming Bird
KaryaLinksEntriesTuto Tudung

Sahabat vs Cinta 9
Thursday, 15 March 2012 | 07:34 | 0 budak gempaks
Sudah tiga hari aku dan Aris tinggal di rumah ibu bapa Aris . Hari ini, terlepaslah Aris dari penderitaannya selama tiga hari itu . Terlepaslah kau daripada sofa 'empuk' bilik kau . Hahaha(ketawa kejam).
   
Segala barang diperhatikan . Hurm, rasanya semua dah selesai, desis Alisa .

"Alisa, cepatlah sikit . Kau ni kemas barang ke buat barang",sindir Aris dari muka pintu bilik .
Alisa memandang geram . Tak bertamadun langsung . Cubalah sekali-sekala tu belajar bagi salam . Manalah tahu, aku ni ada penyakit jantung ke, darah tinggi ke . Ni tak, semedang je serang .
"Sabar boleh . Saya dah siaplah ni",Alisa membetul-betulkan tudung yang tersarung di kepala .
Aris menggeleng-geleng seraya ingin berlalu . Tiba-tiba;
"Aris, takkanlah awak nak suruh saya yang bawak beg ni?"soal Alisa .
Aris tersenyum sambil mengangkat bahunya.Terus sahaja dia berlalu meninggalkan Alisa .
Dahi Alisa dikerutkan . Teruk punya orang.Ada ke dia suruh aku yang perempuan ni angkat benda-benda berat macam ni . Aku ni cuma diciptakan dari satu tulang rusuk je . Dia yang tulang berusuk-rusuk tu pun nak berkira.
Lengan baju kurung diangkat setinggi mungkin . Siap kau Aris !


        Tubuhnya disandarkan ke pintu kereta . Jam dikerling . Padan muka kau, angkutlah barang tu . Baru kau rasa akibatnya bawa barang banyak-banyak, desis Aris .
Alisa kelihatan sedang memerah keringat mengangkat begnya .
Tiba-tiba Aris menghampiri . Alisa buat-buat tidak perasan .
"Sini aku tolong",ucap Aris perlahan .
Tangan Alisa dicekakkan ke pinggang .
"Tak payah.Gedik je lebih",ujar Alisa berang.Tadi, waktu aku turun tangga macam panjat gunung Everest dia tak nak tolong . Dah nak sampai kereta, baru ada perikemanusiaan .
"Sayang, biar abang tolong",lembut sungguh suara Aris, dekat di telinga Alisa .
Mata Alisa membulat memandang Aris di hadapannya . Dia panggil aku sayang ke, aku yang berangan .
Dalam asyik Alisa meneglamun, begnya terus diangkat oleh Aris masuk ke dalam kereta .
"Kan bagus macam tu, Aris . Kesian mama tengok menantu mama yang sorang ni angkat barang sendiri",ujar Puan Maimunah di belakang Alisa.Alisa yang sedang mengelamun tersentak . Patutlah ayat jiwang tiba-tiba, rupa-rupanya mama dekat belakang . Tak guna!
"Ala, Alisa ni yang mengada-ngada nak angkat sendiri . Aris nak tolong, tapi dia tak nak sebab katanya tak nak susahkan Aris",ucap Aris sambil memandang Alisa dengan pandangan sinis .
Mulut Alisa terkumat-kamit tak puas hati . Dia yang tak nak tolong, kata orang mengada-ngada . Amboi, amboi amboi ...
"Apa salahnya, ma . Nanti Abang Aris nak drive lagi . Kesian dia",ujar Alisa seraya memandang Puan Maimunah di belakangnya sambil tersenyum manis .
Aris pula datang menghampiri lalu berdiri di sebelah isterinya itu .
"Untung kamu Aris, dapat isteri memahami macam Alisa ni.Kalau kamu tak reti bersyukur juga, tak tahulah mama",ucap Puan Maimunah sambil mengusap-usap kepala menantunya .
Aris tersenyum . Kalau mama nak tahu, Alisa lah orang paling 'memahami' dalam dunia ni .
Alisa tersenyum manis kepada Puan Maimunah . Orang tengah kembang ni kena puji .
"Cantik, baik, pandai, semua ada pada Alisa . Mama harap, kamu jagalah isteri kamu ni dengan baik, Aris",sambung Puan Maimunah . Semakin kembang Alisa dipuji, semakin kembang tekak Aris akibat meluat .
"Baiklah,ma.Aris  akan jaga Alisa dengan baik . Aris kan sayang Alisa",ucap Aris sambil memaut bahu Alisa .
Bulu tengkuk Alisa meremang serta-merta . Oh, ambil kesempatan dalam kesempitan ye!
Bahu digerak-gerakkan untuk menurunkan tangan Aris dari bahunya .
"Sayang, kenapa ni . Lengah ye?"soal Aris prihatin .
Alisa mengangkat bibir kanannya, bengang . Prihatinlah sangat.Ingat aku tak tahu ke yang dia nak perli aku .
Puan Maimunah tersenyum memandang Alisa . Dia yakin, Alisa mampu membuat Aris lupa pada kisah lalunya .
"Okeylah, ma . Aris dengan Alisa balik dulu . Assalamualaikum",seraya tangan tua Puan Maimunah dicapai .
Alisa juga turut melakukan sedemikian .
Mereka berdua melambai-lambai dari dalam kereta . Setelah mengucapkan bismillahirrahmanirrahim, Aris menekan minyak . Semoga mereka selamat sampai ke destinasi .

;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~:~:~;~;~:~;~;~;~;~;~:~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;
   
         Jam menunjukkan 5.30 petang . Akhirnya sampai juga aku, desis hati Aris.
Alisa di sebelah dipandang . Haish minah ni, dari aku start enjin, sampai sekarang tak jaga lagi . Teruk betul perangai, Aris menggeleng-geleng.
Pintu kereta dibuka . Cermin pntu Alisa diketuk-ketuk bagi mengejutkan gadis itu . Alisa berpisat-pisat bangun . Namun, Alisa kembali menyambung tidurnya.
Dengan rasa geram, Aris membuka pintu Alisa .
Alisa yang sedang enak bersandar di pintu, terus terjatuh dalam dakapan Aris .
Jantung Alisa berdetak hebat . Macam baru lepas lari 100 meter je gayanya.
Aris terkaku sebentar . Tak tahu pulak dia sandar dekat pintu.Nasib baiklah aku tahan, kalau tak maunya Alisa mati terkejut.
Tubuh Alisa ditolak kasar ke dalam.
"Bangunlah",ucap Aris kasar .
Alisa memandang geram . Dia ni memang suka ke kalau aku mati muda!
Tali pinggang ditanggalkan kasar .
Aris kelihatannya sudah meninggalkan Alisa dengan beg yang terjinjing di tangan .
Beg dikeluarkan dari bonet kereta dengan kasar . Tak gentleman langsung . Tadi dah lah buat kejutan tak semena, sekarang ni main tinggal je aku dekat luar . Kalau aku kena culik macam mana, omel Alisa .
Termengah-mengah Alisa mengangkut beg masuk ke dalam . Sampai di hadapan tangga, beg di tangan diletakkan ke atas lantai . Tangan dikibas-kibas umpama mengipas diri .
Mana lah Aris ni, tolonglah aku wei !Maunya patah riuk aku angkat beg ni, teriak Alisa di dalam hati .
Kepala didongakkan ke atas apabila mendengar derap tapak kaki menuruni anak tangga .
"Kesian mak cik sorang tu, penat ye",sindir Aris sambil bersandar pada pemegang tangga .
Alisa mengerutkan dahi .
"Sorry sikit, saya belum cukup tua untuk terima gelaran tu dengan sebulat hati, okey.Saya masih muda",balas Alisa geram .
Aris membuat muka menyampah.Yelah, 'muda'!
"Habistu, angkat beg macam umur dah sepuluh abad tu apasal.Tulah akibatnya kalau orang tak suka bersenam",Aris mendekatkan wajahnya dengan wajah Alisa, tidak kurang sejengkal.
Masing-masing memandang dengan emosi masing-masing.Alisa dengan pandangan geram, Aris pula dengan pandangan sinis+macho.Macholah sangat !
Beg Alisa dicapai sebelum dibawa naik ke atas .
Alisa memandang langkah Aris dengan pandangan yang geram . Suka cari pasallah Aris ni.Tapi, nasib baiklah dia ada sikit hati dengan perut dia yang tertinggal untuk tolong aku angkat barang .
Alisa mengikut langkah Aris ke satu bilik yang berada betul-betul di hadapan tangga .
"Ni bilik kau",ucap Aris, acuh tak acuh je.
Kalau tak ikhlas, tak payah bagi aku bilik . Aku check in hotel lagi bagus!
Sebaik sahaja Aris masuk ke biliknya, Alisa terus menutup pintu.
Tubuh dihempaskan ke atas katil . Wah, nikmatnya dapat baring atas katil !Tarik baliklah nak check in hotel . Hehe...
Tanpa disedari, akhirnya Alisa terlelap juga setelah beberapa minit menikmati kenikmatan berbaring di atas katil .



         Pintu bilik diketuk beberapa kali . Haisy, Alisa ni tidur mati ke apa?
Aris mundar-mandir di hadapan pintu bilik Alisa . Nak buat apa ni?Kalau aku pecah masuk karang, dia tuduh aku nak mengambil kesempatan pulak . Kalau aku tak kejut, dia memekak sampai malam macam mak nenek . Dah nak pukul 6.00 dah ni .
Aris mendapat satu idea . Tombol pintu dipulas . Bagus, dia tak kunci!
Sebiji bantal diambil dari biliknya . Pintu bilik Alisa dibuka . Dengan gaya seperti mahu melontar peluru;
bermula dengan fasa persediaan, fasa lontaran, fasa ikut lajak dan...
Sepuluh markah!
Alisa yang terkejut sampai terduduk jadinya .
"Woi, bangunlah!"jerkah Aris.Alisa memandang ke muka pintu dengan perasaan geram . Sekali lagi dia terkejut setelah bangun tidur . Nampaknya, tak lamalah kau hidup Alisa !
"Awak ni kenapa?Tak sabar-sabar ke nak tunggu saya mati",marah Alisa .
Aris tersenyum tawar . Pintu bilik Alisa ditutup . Nanti dia membebel, maunya aku pekak .
Dengan kepala yang pening, Alisa gagahi diri ke bilik air untuk membersihkan diri .

;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~:~:~;~;~:~;~;~;~;~;~:~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;

         Cerita yang ditayangkan di televisyen begitu menarik minat Alisa untuk menonton . Mana taknya, cerita 'Santau Merasuk' . Penakut tu, penakutlah jugak . Tapi, tengok jelah . Bukannya apa-apa pun .
Aris melabuhkan punggung di sebelah Alisa . Maksudnya, dekat tengah-tengah ada pemidang, okey !
"Wei, alihlah cerita lain",ucap Aris .
Alisa tidak mengendahkan permintaan Aris . Aku dapat dulu tv ni, sedap-sedap je kau suruh aku alih .
"Saya nak tengok cerita ni lah",ucap Alisa dengan mata yang bagaikan melekat di skrin televisyen .
Remote dipegang kuat-kuat.Persediaan supaya Aris tak rampas .
Aris menghempas kasar badannya ke sofa  .Apalah menariknya cerita hantu ni.Tengok cerita Inggeris lagi bagus .
Tanpa disedari ;
Bum !(bunyi petir)
Secara drastiknya , tangan kanan Alisa memegang lengan Aris di sebelah .
"A...Aris, bunyi...apa tu?"Alisa gugup serta-merta .
Aris tersenyum sinis .
"Penakut, tapi tengok cerita hantu",ujar Aris .
Alisa berpaling memandang Aris .
"Mana ada saya takut",Alisa cuba menafikan, walaupun sebenarnya dia memang penakut .
"Tangan aku...",Aris berkalih memandang televisyen yang sedang memaparkan seorang kanak-kanak perempuan sedang memandang sekeliling rumah dengan ketakutan . Kalau aku lah kan, aku lari menyorok dalam selimut je, desis hati Aris .
Membuntang Alisa memandang tangannya yang berpegang erat pada tangan jejaka itu . Dengan kelajuan 100 km sejam, tangan Aris dilepaskan .
"Saya tak takutlah.Saya takut awak yang takut",ucap Alisa bagi menutup bengang . Dari panas sudah naik ke muka .
"Suka hati kaulah",seraya Aris bangun untuk naik ke atas . Alisa kalut sendirian . Janganlah tinggalkan aku!
Suis tv dimatikan . Setelah menghampiri Aris, hujung baju lelaki itu dipegang . Gayanya macam takut hilang jejak je.
Alisa tersenyum geli hati . Ni ke namanya tak takut ?Alisa, Alisa...

       Malam itu, Alisa tidak dapat melelapkan mata . Ni semua gara-gara cerita hantu tadilah ni . Penakut, tapi ada hati nak tengok cerita hantu malam-malam buta .
Segala gaya dah dicuba . Menelentang, meniarap, mengiring,duduk,diri,cangkung, menonggeng dan macam-macam gayalah, tapi mata Alisa msih tetap berdegil . Kenapalah malam ni mata ni degil sangat !
Sedang asyik Alisa melayan perasaan, tiba-tiba pintu bilik diketuk .
Jantung Alisa berdegup kencang.Ni dah macam scene dalam cerita tadi dah ni . Ya Allah, apa aku nak buat ni .
Perlahan-lahan Alisa mengatur langkah ke pintu bilik . Bantal di tangan dipegang bagi dijadikan perisai kalau si hantu mahu menyerang .
Satu ...dua ...tiga ...
"Ba!",terjah Aris dari depan pintu setelah pintu dibuka .
"Argh",teriak Alisa ketakutan . Bantal ditangan di pukul-pukul ke arah Aris .
Aris menghalang dengan tawa yang galak .
"Alisa, Alisa, ni akulah",ucap Aris dalam tawa .
Mata yang tertutup dibuka . Pukulan yang dikenakan terhadap Aris dihentikan .
"Bingit tahu tak",ucap Aris dengan tawa yang semakin galak .
"Aris!Awak tak guna!",Alisa memukul kuat tubuh jejaka itu .
"Eeei, penakut",ucap Aris mengejek . Dibuat gaya seperti kanak-kanak berusia lima tahun mengejek rakannya .
"Kalau saya mengigau malam ni, siap awak",Alisa memberi amaran .
"Prnakut, penakut, penakut...",ucap Aris berulang-ulang kali . Bantal di tangan, Alisa lempar ke arah Aris . Lemparan itu sempat ditangkap oleh Aris .
Pintu bilik dihempas sekuat hati .
Tak guna!Macam mana aku nak tidur ni?!Taubat, tak nak tengok cerita hantu malam-malam buta . Mak, kakak takut!!
Alisa berbaring di atas katil seraya berselubung dengan selimut .

Semoga lena tidurmu, Alisa !
    
;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~:~:~;~;~:~;~;~;~;~;~:~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;~;
p/s:sorry kalau cerita terlalu membosankan atau tak dapat memenuhi citarasa anda semua.Harap dapat memberikan komen!                

Pyka Ros


STATUS
Boleh jadi kamu menyukai sesuatu tetapi ianya buruk untuk kamu. Dan boleh jadi kamu membenci sesuatu dan ianya baik untuk kamu. (Surah Al-Baqarah : 216)


THE WEBSTER


Name : Nurul Syafiqah binti Rosli
Age : 19 years old
Ambition : Doctor in the making
Status : Currently studying in Scool of Medicine, USM
Hope : I hope to become a perfect slave to Allah and success in not only on the earth , but also akhirat

NOVEL
Engkau Cinderella Aku!
Prolog Bab 1 Bab 2 Bab 3 Bab 4 Bab 5 Bab 6

THROWBACK
Umrah 2016


KMKu C 16/17


SESERI 14/15



Kelik-kelik

DISCLAIMER


Assalamualaikum and welcome to my blog. Navigate happily and hope to leave some comment for me. Follow me if you like it and PLEASE let me know if you take anything from my blog. Don't forget to leave your footstep. <3

BANNERS








Photobucket

AWESOMENERS

CREDIT TO
Basecode:Akak Atin
Skin:Me
Editor:Me

Sesiapa nak exchange link boleh letak link korang dekat SINI
Put my link as Syafiqah Rosli at YOUR blog
If you delete mine, I will delete YOURS

[Aligato!]