March 13, 2012

Sahabat vs Cinta 5


        Kereta dipandu menuju ke rumah ibu bapanya sebaik sahaja Alisa mendapat panggilan daripada ibu bapanya di Ayer Hitam.Katanya ada hal mustahak.Selepas cutinya diluluskan, Alisa segera pulang ke rumahnya.
Sebaik sahaja sampai di rumah ibu bapanya, Alisa terpandangkan dua buah kereta di hadapan rumahnya.Kereta siapa pulak tu?
Setelah memberi salam, Alisa masuk ke dalam.Dia begitu terkejut apabila melihat pasangan yang duduk dihdapan ibu bapanya.Mereka kelihatan tidak kurang jarak umurnya.
“Alisa, ni mak kenalkan.Ni Encik Saiful, yang ni isteri dia, Puan Maimunah”,ucap Puan Aminah sebaik sahaja terpandangkan kelibat Alisa melintasi mereka.Tangan Encik Saiful dan Puan Maimunah disalami.
“Wah, dah besar dah anak kau ye, Nah.Cantik orangnya”,Puan Aminah memuji sambil mengusap-usap tangan Alisa.Alisa hanya tersenyum malu.Bangga pun ada sebenarnya.
Selepas tangannya dilepaskan, Alisa mengambil tempat di sebelah Puan Aminah.
“Anak kau mana, Min.Lama bebenor dekat tandas tu”,Puan Aminah bertanya.
“Alah, anak akak tu katanya sakit perut.Tu yang lama sikitnya”,jelas Puan Maimunah.Alisa yang masih tidak memahami maksud kedatangan Puan Maimunah dan Encik Saiful hanya mendiamkan diri.Takkan tiba-tiba nak menyampuk.
“Alisa…”,Lembut suara Puan Maimunah menerjah pendengaran Alisa.Alisa tersenyum memandang sebagai balasan.
“Mama datang sini sebenarnya ada hajat…”,ucap Puan Maimunah.Alisa terkedu.Apa maksud perkataan ‘mama’ yang digunakannya itu.
“Hajat apa ma…mama?”Alisa gugup sendiri.
“Mama sebenarnya datang nak merisik Alisa jadi menantu mama.Alisa sudi kan?”Puan Maimunah lembut memujuk.Dia berharap agar hasrat murni hatinya tidak ditolak.
Alisa terkedu sekali lagi.Jadi…menantu!
“Mama merayu sangat dekat Alisa.Anak mama dia akan jadi peneraju syarikat papa kamu ni.Jadi, mama ingat nak jadikan dia lebih bertanggungjawab.Manalah tahu bila dah ada isteri, dia akan cuba menjadi lebih bertanggungjawab.Lagipun, mama nak ubah dia Alisa”,sayu suara Puan Maimunah membuatkan Alisa serba salah.Kalau aku terima, aku bukan pun kenal orangnya.Kalau tolak, kesian dekat…papa dengan mama.
“Mama tahu semangat Alisa kuat.Mama tahu Alisa baik orangnya, jadi mama memang berharap sangat Alisa dapat ubah anak mama.Alisa terima ye?”Puan Maimunah masih tidak jemu memujuk.Suara lembut Puan Maimunah meresahkan Alisa.Nak buat macam mana ni?!
Pandangan dikalihkan memandang ibunya di sebelah pula, meminta pertolongan.
“Alisa, mak kenal siapa bakal suami Alisa tu.Dia cuma perlu diubah sikit je.Mama pun terima”,Puan Aminah pula memujuk anak gadisnya.Dia yakin dengan kcekalan anak gadisnya itu.
“Alisa, papa harap sangat budi baik Alisa untuk ubah anak papa”,Encik Siaful yang sedari tadi hanya mendiamkan diri mula memujuk.
Alisa serba salah jadinya.Dia tidak mahu menghampakan permintaan mereka-mereka di hadapannya.Dengan teragak-agak, Alisa mengangguk.Mana mungkin dia menghampakan orang.
“Alisa, betul ke nak?”Puan Maimunah seakan tidak percaya.
“Betul, mama”,Alisa bersuara sambil tersenyum.Di dalam hatinya, moga niat hatinya ingin mengubah anak Puan Maimunah mudah terlaksana dengan adanya restu daripada kedua-dua belah pihak.
Puan Maimnah dan Encik Saiful berpandangan sambil tersenyum lega.Mereka memang berharap Alisa menerima.
“Hmmm, Alisa pergi dapur dulu ye”,sopan Alisa meminta diri.
Setelah mendapat persetujuan, Alisa bergerak ke dapur.
Secawan air dipegang.Sambil berjalan, dia termenung.
Betul ke keputusan aku ni?Boleh ke aku ubah anak Puan Maimunah bila kami berkahwin nanti?Patut ke aku jaga hati mereka tanpa mengendahkan kata hati sendiri?Ah, serabutnya!
Walau apapun, persetujuan telah diberi.Tak mungkin Alisa menarik balik.Bak kata peribahasa ‘terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata…’.
Huh, Alisa mengeluh.Tanpa sempat Alisa mengelak, seseorang keluar dari tandas.Air di tangan tertumpah di atas baju pemuda di hadapannya.
“Saya minta maaf.Saya…”,seraya Alisa mendongak.Kedua-dua mereka terpana.
“Awak…”,Alisa seakan tidak percaya.Takkanlah dia anak Puan Maimunah dan Encik Saiful.
“Kau…”,Aris pula menyuarakan ketidakpercayaannya.Takkanlah dia perempuan yang mama dengan papa nak jodohkan.
“Takkanlah…”,serentak mereka bersuara sebelum orang tua mereka bergerak ke dapur.
“Haa…sini biar mama perkenalkan.Ni anak mama, Sofian”,Puan Maimunah bersuara.Dengan muka pura-pura dimaniskan, Alisa bersalam dengan Aris.Buat-buat tak kenal konon!
“Ni anak mak…Alisa”,giliran Puan Aminah pula memperkenalkan anak gadisnya.
“Hai, Aris”,Aris berpura-pura memperkenalkan diri.
“Alisa…”,ucap Alisa sambil membuat muka teruja.Terujakah dia?
“Sofian, kenapa baju kamu basah tu?”Puan Aminah bertanya hairan.Takkanlah bakal menantunya itu mandi.
“Tadi ada eksiden sikit.Tak kisahlah, basah sikit je”,Aris membalas sopan.Ceh, agak-agaknya kalau mak ayah aku dengan kau tak ada, mesti dia hentam aku ni.Tak kisah konon, desis hati Alisa.
“Aris, kamu pergilah naik atas tukar baju.Pinjam baju abah kamu”,Puan Aminah memberi arahan. “Alisa, pergi temankan Aris.Ambilkan baju untuk dia”,sambung Puan Aminah.Aris dan Alisa hanya menurut.
     Setibanya di tingkat atas, lengan Alisa terasa dicengkam.Mata Alisa tajam memandang Aris.
“Apa dia?”tegas suara Alisa.Sedap-sedap je nak pegang orang.
“Kau setuju ke tak jadi isteri aku?”garang Aris bertanya.Tanya elok-elok tak boleh ke?!
“Saya mana tahu awak yang nak dijodohkan dengan saya.Saya setuju jelah.Lagipun, diorang dah merayu dengan saya.Takkanlah saya buat bodoh je”,Alisa membalas berang.Kalau bercakap tak boleh lepaskan tangan ke.Aku tak larilah!
“Apasal kau setuju?”mata Aris mencerlung memandang Alisa, seperti mahu sahaja ditelannya gadis yang bernama Nur Alisa Sofia itu.
“Encik Aris, awak  ingat saya nak kahwin sangat dengan awak.Kalau saya tahu awak yang nak dijodohkan dengan saya, saya tolaklah.Habistu, yang Encik Aris setuju tu kenapa?”,Alisa membalas geram.Fikir aku nak sangat kahwin dengan kau.
“Kau ingat aku saja-saja setuju.Papa aku ugut aku tak nak bagi aku terajui syarikat dia, terpaksalah aku terima.Lagipun, aku bukannya tahu perempuan tu kau”,sinis Aris membalas.
Dengan hati yang panas, Alisa masuk ke bilik bagi mengambil baju untuk dipakai oleh Aris.Sebaik sahaja keluar dari bilik ibu bapanya, baju itu terus sahaja dicampak kepada Aris.Nasib baik sempat disambut oleh Aris.
“Yang kau ni kenapa campak-campak.Tak boleh bagi elok-elok sikit”,marah Aris.Nama je tetamu, tapi dilayan macam anjing kurap.
“Eloklah saya dah ambilkan.Cerewet betul”,omel Alisa.Orang dah tolong, bukannya nak cakap terima kasih.
Pantas sahaja Aris masuk ke bilik air untuk menyalin pakaian.
Alisa pula turun ke bawah, menyertai ibu bapa dan tetamu-tetamunya.
“Alisa, mana Aris?”Puan Aminah seraya bertanya.
“Oh, Aris dekat atas.Tengah salin baju”,jawab Alisa.
“Hmm…Alisa, hari ni Alisa tidur rumah ye.Aris dengan mak ayah dia tumpang satu malam.Tak eloklah kalau tinggalkan tetamu macam tu aje”,pinta Puan Aminah.Alisa terpaku.Jumpa seminit pun asyik bergaduh, ni jumpa satu malam.Takkan kerja aku asyik bergaduh je satu malam ni.
“Tapi mak, nanti Sakinah…”,Alisa cuba merangka alasan.Belum sempat alasannya dihabiskan, Puan Aminah membidas.
“Mak dah telefon dah Sakinah.Dia kata dia tak kisah.Dia tumpang rumah kawan kamu, Najwa”,Puan Aminah menyampuk.Mak ni, tahulah nak sambut bakal menantu, tak payahlah beria-ia sangat.
“Habistu mak, Aris nak tidur mana?”Alisa masih mencari alasan untuk mengelak.
Puan Aminah mengeluh.Dah lupa dekat adik tiga orang yang belajar tu ke.
“Alisa sayang, kamu lupa ke bilik adik-adik kamu.Ada dua kosong.Haisy, perasan anak tunggal lah tu”,Puan Aminah menyindir.Kepala yang tidak gatal digaru-garu.Lupa pulak ada adik.
“Dah, dah Alisa.Pergi mandi.Nanti Alisa masak.Biar bakal mentua rasa air tangan kamu tu”,Puan Aminah semakin galak mengusik.
Dengan longlainya Alisa masuk ke biliknya untuk mandi.Apa kena pulak aku kena masak untuk Aris ni, desis hati Alisa geram.


     Sebaik sahaja membersihkan diri dan menunaikan solat asar, Alisa segera bergerak ke bawah untuk menyediakan juadah makan malam. Puan Aminah, Encik Rosman, Puan Maimunah dan Encik Saiful kelihatan mesra berbual di ruang tamu.Alisa mengeleng.Mak ni, kalau dah jumpa kawan tu sampai tak ingat anak memasak dekat dapur, omel Alisa.
Sedang ralit Alisa membasuh ayam, tiba-tiba terdengar seseorang mengambil minuman.
“Memasak ke?”sinis Aris bertanya sambil memegang cawan berisi air.
“Tak adalah, saya tengah menyanyi.Tak dengar ke suara saya yang merdu ni”,sinis juga Alisa membalas.Buta ke, buat-buat tak nampak.
“Engkau menyanyi basuh ayam ye.Bagus betullah engkau ni.Sebijik macam sedara kau dekat belakang tu”,Aris menyindir.Nak kenakan aku sangat, ambik sebijik!
Alisa mula blur.Sedara aku?Aku ada bawak sedara ke datang sini?
“Saya mana ada sedara dekat sini.Sedara saya semua dekat rumah diorang.Mak saya tak cakap pun sedara saya nak datang”, dengan blurnya Alisa membalas.
Aris terpempam.Dia ni perli aku ke memang blur?
“Aku tak kata sedara-mara kau tu.Sedara yang aku maksudkan tu ialah beruk”,Aris memberi penjelasan.
Alisa semakin hairan.Aku mana ada sedara beruk.
“Saya rasa sedara saya tak ada yang namanya Beruk”,Alisa masih dengan blurnya.
Aris menepuk dahi.Biar betul bakal isteri aku ni!
Sekejap!Bakal isteri ke?
“Nur Alisa Sofia binti Rosman, beruk yang aku maksudkan itu adalah binatang.Aku gelarkan beruk tu, sedara engkau”,Aris semakin hilang sabar.
Tiba-tiba, Alisa tersedar.Jadi, dia  nak kata aku ni…
“Jadi, awak kaitkan saya dengan beruk dekat hutan tu?”Alisa mahukan kepastian.Dia masih lagi ‘mamai’ ketika itu.
Aris mengangguk laju.
“Ops, sorry.Saya blur sekejap tadi”,Alisa tersenyum sumbing.Terserlah lesung pipit di pipi kirinya.Aris terpaku melihat senyuman itu.Macam pernah nampak senyuman tu, tapi bila?
“ Encik Aris!”sergah Alisa.
Aris tersedar.Matanya dikebil-kebilkan.
“Awak menungkan apa tu?”Alisa kehairanan.Tadi galak sangat memerli orang, sekarang dia pulak yang termenung.
“Tak…tak ada apa-apalah.Aku nak pergi depan”,Aris cuba menutup menungannya terhadap Alisa.Tak pasal-pasal kena ‘sembur’ dengan machine gun nanti.    
Dengan langkah ala-ala machonya Aris bergerak ke ruang tamu.Alisa mencebir.Macholah tu, konon!



          Setelah setengah jam memerah keringat di dapur, selesai juga Alisa memasak.Sebaik selesai menunaikan solat maghrib, masing-masing duduk di meja makan untuk menjamu masakan Alisa.
Aris mengerling Alisa yang sedang menghidangkan makanan.
Satu-persatu diperhatikan.
           Alisa cukup menjaga auratnya.Ketika keberadaannya di situ, Alisa tetap memakai tudung walaupun di dalam rumah.
Tanpa disedari, terbit rasa kagum terhadap personaliti Alisa itu.
Saat nasi di hidangkan di hadapan mata, terbit idea nakal Aris untuk mengenakan Alisa.
Sebaik sahaja Alisa duduk di sebelah Aris, lakonannya bermula.
Dia mencedok lauk ikan masak asam pedas di hadapannya.
Baru suapan pertama, tiba-tiba Aris mengipas-ngipas lidahnya yang dijelir keluar.
“Kenapa Aris?”Puan Aminah bertanya kerisauan.
“Pedas, mak”,ringkas jawapan yang diberikan Aris.Gayanya seperti sedang menahan kepedasan tahap gaban.
Alisa di sebelah hanya menjeling.Pedas sangat ke, baru satu suap dah macam kena bakar je lidah tu, gimmick je lebih, omel Alisa.
“Alisa, kamu masak pedas sangat tak?”Puan Aminah tiba-tiba mengajukan soalan ‘cepu emas’ kepada Alisa.Mata Alisa membuntang.Last-last, aku yang memasak juga dipersalahkan.
“Alisa tak tahu pulak Aris tak tahan pedas.Alisa cuma masak macam biasa je”,Alisa mahu membela diri.Dia nampak Aris sedang menyambunyikan senyum walaupun tidak nyata.
“Dah, dah, kamu pergi ambilkan Aris air.Aris, pergi ikut Alisa”,arah Puan Aminah yang nampaknya menuturkannya dengan satu nafas sahaja.
Dengan jelingan maut tahap membunuh kepada Aris, Alisa bangun lalu bergerak ke dapur.
Aris yang sedang kepedasan tahap tak tahan hanya mengikut.Sampai sahaja di dapur, Alisa berdiri di hadapan tong air seraya berpaling menghadap Aris.
“Kenapa kau berhenti ni?Kau tak tahu ke aku tengah pedas ni?”Aris berpura-pura kepedasan.
“Awak ni kenapa, nak pura-pura pedas pulak.Tak payahlah, saya dah tahu”,ucap Alisa sambil berpeluk tubuh.
“Macam mana kau tahu ni?Alamak, kantoi”,dengan selambanya Aris membalas.Alisa semakin geram.
“Kalau ye pon tak nak makan, tak payahlah buat saya malu sampai macam tu sekali”,marah Alisa.Muka Aris masih seperti tadi, selamba.
“Kau malu ke?Aku ingat kau jenis yang tak tahu malu.Apa-apa pon, tepi aku nak ambil air”,ucap Aris sambil menolak perlahan bahu Alisa.Tanpa menghiraukan permintaan Aris, Alisa kaku berdiri di hadapan tong air tersebut.
“Kau ni pekak ke tuli?”Aris jadi berang.Aku sekeh kang minah ni!
“Saya tak cakp pun awak tak boleh ambil air.Jadi, silakan”,ucap Alisa sambil berpeluk tubuh.
Tanpa berfikir panjang, Aris menjangkaukan kedua-dua belah tangannya di kiri dan kanan Alisa.Tangan kanannya digunakan untuk mengambil air manakala tangan kirinya sengaja dijadikan ‘kepungan’ untuk Alisa.
Alisa terpempam.Berani betul mamat ni!
“Kau ingat aku tak berani?Ni Aris lah”,bangga sungguh kedengaran nada suaranya.
“Saya dah agak dah awak nak buat macam ni.Saya cuma nak uji awak je.Patutlah mak ayah awak jodohkan kita semata-mata nak ubah awak”,sinis Alisa membalas.Tenang suara gadis itu langsung tidak sama dengan rentak jantungnya yang berdegup kencang.
Setelah air penuh di dalam gelas, barulah Aris meleraikan ‘kepungannya’.
“Aku akan buat kau menyesal sebab setuju dengan penjodohan ni bila kita bernikah nanti.Kau belum kenal lagi siapa aku.Aku tak akan senang-senang berubah dan tunduk di kaki kau”,bisik Aris hampir di telinga Alisa seraya ingin berlalu.Alisa pantas sahaja berdiri di hadapan Aris bagi menghalang langkah pemuda tersebut.
“Awak jangan ingat saya takut dengan ugutan awak.Saya akan pastikan awak bukan setakat tunduk, tapi sujud dekat kaki saya.Tanggungjawab saya adalah untuk mengubah awak dan saya tak akan lari daripada tanggungjawab yang telah diamanahkan kepada saya.Saya tak akan mungkir janji”,Alisa membalas ugutan yang dilemparkan oleh Aris sebentar tadi.
Okay, we’ll see.Kita akan tengok siapa yang akan tunduk, kau atau aku”,dengan selambanya Aris membalas membuatkan Alisa semakin membara.
Bahu mereka dilagakan oleh Aris sebelum pemuda itu berlalu meninggalkan Alisa.
Sebaik sahaja Alisa melalui meja makan, terus telinganya dihujani dengan;
‘Kenapa Aris tak makan lagi?’
Dan;
‘Alisa dah tak nak makan?’
Juga,
‘Kenapa lama sangat ambil air tadi?’

          Alisa yang sedang panas hati mengeluh.Ni semua mamat tu punya pasal, dongkol Alisa.
Soalan-soalan tersebut hanya dijawab dengan senyuman sebelum dia naik masuk ke biliknya.
Hisy, geramnya, teriak Alisa di dalam hati.Kau memang selalu sakitkan hati aku, Aris!



1 comment:

  1. Mcm x logik lak bile kne g amik air kt dapur.... Dh jamu tetamu, 4 sure la kne siap hidang sgn air skali...then mak alisa tuh..mcm x kne lak suh laki tu ikut ank die g amik baju kt dlm bilik....cm x sesuai la.... Datz my komen.....trpulang pd awk...sb ni citer awk..gud try....

    ReplyDelete

Jangan Lupa Komen!!