Follow

Dashboard
Miss Humming Bird
KaryaLinksEntriesTuto Tudung

Novel Review : Cinta Hujan Panas
Saturday, 9 May 2015 | 20:34 | 1 budak gempaks

Novel ni dah alam juga sebenarnya, and tiba-tiba terlintas nak buat review pula pasal novel ni. So, kita start dengan sinopsis.

SINOPSIS

MIA ZARA, bukanlah model popular. Dia datang ke Kuala Lumpur untuk temu duga kerja setelah dipaksa keluarga angkatnya. Sebelum sempat ditemu duga, dia terpaksa menjadi isteri kepada lelaki yang dia benci demi maruah dirinya yang tercalar.
“Awak ingat kita suka sangat dengan perkahwinan ini? Kita buat ni demi maruah diri kita. Kalau apa-apa terjadi selepas peristiwa malam itu, nasib kita terjamin. Masyarakat tak pandang serong pada kita!”
Munif, cucu hartawan terkenal. Seorang yang kacak dan sukakan perempuan cantik dan seksi. Belum sempat menikmati zaman bujangnya, dia dipaksa berkahwin. Perkahwinan itu adalah satu kesilapan besar bagi dirinya. Bagaimana dia boleh terjebak dalam perangkap gadis itu? Dia yakin apa yang berlaku adalah muslihat gadis itu untuk menjerat dirinya. Untuk membalas dendam pada gadis itu, dia melancarkan ‘perang.’
“Kau jangan ingat senang-senang aku nak lepaskan kau! Kau jangan nak berlagak jadi puan besar pula! Kau mesti buat kerja dalam rumah ni. Mulai esok, kau mesti sediakan segala keperluan aku!” 
Inilah kisah Mia Zara dan Munif. Rumah tangga yang dibina bagaikan kapal karam sebelum belayar. Namun, jodoh itu rahsia ALLAH, tiada siapa tahu apa akan terjadi

Sumber : Karangkraf

PENDAPAT 

Pendapat saya, novel ni tak terlalu berat. Relaks dan ada sedikit menyelitkan unsur sedih. Saya sarankan, sesiapa yang suka novel berbentuk light and relaks, boleh baca novel ni. 
Saya suka watak Mia Zara yang ampak comel je pakai kita-awak. Hehehe
Banyak kisah yang berlaku antara Munif dengan Mia Zara. So, memang type saya sebab saya bukan jenis suka cerita yang menyeleweng sangat. Just, straight to the point. Novel taklah panjang, so for me it is quite time-saving actually. Why not, try to read and feel the novel by yourself. The price of the novel really worth it. From 5 STARS I GIVE 3.5 STARS. Hehehe.

PANDANGAN ORANG LAIN

nilam
best jugak cerita ni.. kisah adik beradik yg lahir pada hari yg sama tp sama ayah lain mak.. Tapi malangnya mereka menjadi ank yatim piatu ketika masih kecil lg dan dijaga oleh nenek mereka..Hani yang ada perasaan hasad dengki dengan Munif, ketika kecil selalu dibulinya Si Munif...lepas tu bila nenek mereka dpt tau..Mia yg disalahkan sehingga neneknya tegar pisahkan Munif yg rapat sgt dgn Mia..kalau Munif dibuli mesti Mia yang akan bantu.. Mia ni adalah cucu org gaji rumah tu..dan Mia juga seorang anak yatim piatu.

Bila masing2 da meningkat dewasa..Munif didesak oleh neneknya menerajui syarikat mereka dan diarah utk balik Malaysia..tp Munif mmg tiada rasa minat nk jadi CEO dan menganggap kakaknya lebih layak..tp neneknya mengatakan keluarga mereka mempunyai prinsip lelaki sahaja yg layak menerajui syarikat. jadi Munif terpaksa menurut.. Hani pulak tidak berpuas hati..macam2 rupanya yg dia buat untuk menganiaya Munif.

Satu hari tu, Munif yang tiba2 hanyut dengan dadah selepas diberikan seorang perempuan bertindak merogol seorang wanita..wanita malang tu adalah Zara yang datang ke KL untuk interview kerja tetapi terpaksa menghadapi nasib malang disebabkan Munif yang tersalah masuk bilik. Bila sedar2 Munif mengelarkan Zara pelacur.. Zara yg tidak dpt terima semua tu ingin mendakwa Munif..nasib baik abang angkatnya Nizam seorang lawyer.So Zara tidak rasa gentar nk berhadapan dgn keluarga Munif yang sgt dikenali ramai..

Bila nenek Munif dapat tahu..apa lagi neneknua suruh Munif berkahwin dengan Zara sbb nak lindugi maruah keluarga mereka. Zara yang terpaksa setuju kerana takut dia akan mengandung.

Munif ni dlm hina2 si Zara tapi sbnrnya dia baik bg sy..selepas berkahwin walaupun ckp main lepas dia selalu mengalah dan tak naik tgn..sy pikir dia akan naik tgn kalo Zara melawan tp x de pun... Watak zara pulak bg sy agak tegas..dan juga kuat..suka jugak kat watak dia ni..hehe...

sehinggalah satu hari tu terungkap satu rahsia..zara ni sebenarnya mia kawan sepermainan Munif dahulu...terus Munif dpt terima Zara sebagai isteri dia..sbb mmg dia x boleh lupakan mia dari dulu lg.. lagi pun sebelum dia tau Zara tu siapa..mmg dia da terpikat dgn isterinya tu..tp zara ni memang liat sikit nk terima munif sbb trauma dgn kisah dia dirogol tu..tp Munif ni memang pandai mencairkan Zara...

Ada jugak konflik yer..tp bg sy x berat..sbb da nk akhir cerita konflik tu wujud...itu pun disebabkan dendam Hani.

Intan  Musa
Mia Zara telah ke KL untuk menghadiri satu temu duga. Abang angkatnya, Nizam, telah menempah satu bilik hotel untuk penginapannya selama di KL. Malangnya, malam itu biliknya telah di cerobohi oleh Munif yang tiba-tiba terasa pening selepas makan malam dengan seorang perempuan yang tidak dikenalinya. Maruah Zara tergadai. Zara meminta Nizam menemani dirinya untuk menuntut supaya Munif bertanggungjawab. Datuk Faridah pada mulanya tidak percaya akan tuduhan Zara tetapi dia tetap menyuruh Munif untuk menikahi Zara. Munif akur tetapi dia tetap rasa Zara telah sengaja memerangkap dirinya. Mereka sering bertelagah. Tetapi hubungan Zara dengan Datuk Faridah pula semakin mesra. Munif hairan. Suatu hari Munif terdengar perbualan antara Zara dan Datuk Faridah. Rupa-rupanya, Zara adalah Mia, kawan sepermainannya yang dia rindukan selama ini. Dia mula rasa bersalah terhadap Zara dan bersyukur dia telah akhirnya dipertemukan dengan Zara. Dari hari itu, dia mula mendekati Zara dan cuba untuk memikat hati Zara. Dia ingin menghapuskan kenangan pahit yang Zara lalui kerana dirinya. Dengan pertolongan Ibu Anis, akhirnya Zara dapat menerima Munif. Baru sahaja mereka ingin merasa bahagia, perempuan yang telah makan malam bersama Munif pada malam yang bersejarah itu telah menuduh dia telah bersekongkol dengan Zara untuk memerangkap Munif. Munif rasa serba salah dan bingung dengan kenyataan Sara itu. Dia mula menjauhi Zara dan mula berkasar dengan Zara kembali. Datuk Faridah juga telah menerima maklumat yang sama mengenai Zara. Dia menghamburkan rasa marahnya pada Zara. Zara kecewa. Suatu hari, Munif terima panggilan dari Sara lagi. Zara mengambil kesempatan itu untuk bersemuka dengan Sara. Akhirnya, rancangan jahat Sara terbongkar. Rupa-rupanya, dalang di sebalik malam yang bersejarah itu serta kerugian dalam usaha niaga syarikat Munif adalah Hani, kakak tiri Munif. Munif dan Datuk Farida rasa amat bersalah kepada Zara dan meminta maaf. Tetapi Zara mengambil masa yang lama untuk dipujuk. Hani diserang oleh orang suruhan Datuk Chan. Datuk Chan adalah orang yang cuba untuk menjatuhkan syarikat mereka. Hani sempat diselamatkan oleh Zara dan Nizam. Akhirnya, Hani insaf dan meminta maaf. Rupa-rupanya, selama ini Datuk Faridah telah merahsiakan bahawa Hani bukan dari darah daging keluarga Datuk Faridah. Hani rasa sangat malu. Dia akhirnya pergi ke London untu memulakan hidup baru bersama Nick atau Abdul Aziz. Zara dan Munif pula bahagia bersama dan mempunyai seorang cahayamata yang dinamakan Adam Muhammad. (less)

Pyka Ros


STATUS
Boleh jadi kamu menyukai sesuatu tetapi ianya buruk untuk kamu. Dan boleh jadi kamu membenci sesuatu dan ianya baik untuk kamu. (Surah Al-Baqarah : 216)


THE WEBSTER


Name : Nurul Syafiqah binti Rosli
Age : 19 years old
Ambition : Doctor in the making
Status : Currently studying in Scool of Medicine, USM
Hope : I hope to become a perfect slave to Allah and success in not only on the earth , but also akhirat

NOVEL
Engkau Cinderella Aku!
Prolog Bab 1 Bab 2 Bab 3 Bab 4 Bab 5 Bab 6

THROWBACK
Umrah 2016


KMKu C 16/17


SESERI 14/15



Kelik-kelik

DISCLAIMER


Assalamualaikum and welcome to my blog. Navigate happily and hope to leave some comment for me. Follow me if you like it and PLEASE let me know if you take anything from my blog. Don't forget to leave your footstep. <3

BANNERS








Photobucket

AWESOMENERS

CREDIT TO
Basecode:Akak Atin
Skin:Me
Editor:Me

Sesiapa nak exchange link boleh letak link korang dekat SINI
Put my link as Syafiqah Rosli at YOUR blog
If you delete mine, I will delete YOURS

[Aligato!]