March 24, 2013

Sahabat vs Cinta Bab 14


BAB 14

          Pagi itu, Alisa tidak seceria seperti selalunya.Sarapan langsung tidak dijamah.Dia juga bertolak ke tempat kerja lebih awal dari biasa.Kalau kebiasaannya, lagi seminit nak mula waktu pejabat baru batang hidung Alisa kelihatan.Hari ini, dia terpaksa berbuat demikian untuk mengelakkan soalan-soalan ‘wartawan’ mengenai matanya yang sembab akibat menangis seharian semalam.

         Sebaik sahaja sampai di pejabat, Alisa bergegas ke pantri.Dia terlihat satu susuk tubuh seorang jejaka sedang membancuh air minum.Lantaklah, kalau pencegah maksiat datang pun, Jamilah ada dekat kaunter.
Tanpa mengendahkan orang disebelah, serbuk perasa Horliks dicapai sebelum di cedok masuk ke dalam cawan.
“Alisa…”,sapa suara di sebelahnya.
Alisa sudah ketakutan.Siang-siang pun ada hantu ke.Siap panggil nama aku lagi.
“Alisa, sayalah.Haikal”,ujar suara itu.Sambil berpaling, Alisa berfikir.Jangan dia menyamar jadi Haikal sudahlah.
Haikal tersenyum memandang Alisa yang tersenyum takut-takut.Hari ni aku serabai sangat ke sampai boleh dianggap hantu, fikir Haikal.
“Saya oranglah”,ujar Haikal sambil tertawa geli hati.Penakut jugak si Alisa ni.
“Hantu pun boleh mengaku orang apa”,lega sikit rasa hatinya apabila menyedari itu adalah Haikal yang sebenar.Nasib baik bukan hantu raya, kalau tak aku tak ada ayam nak bagi.Matilah aku kalau dia makan aku.
“Kenapa mata sembab ni?Menangis lagi?”soal Haikal sebaik terperasankan mata Alisa yang membengkak akibat terlalu banyak menangis.
Terus bertukar rona wajah Alisa.Air Horlicks diteguk bagi menghilangkan rasa sedihnya.Dengan harapan, perasaan sedih akan mengalir sekali bersama-sama air Horlicks yang diteguknya.Boleh ke?
“Hei, kenapa murung ni?Tak apalah, kalau Alisa tak boleh cerita, tak payah cerita.Saya tak kisah”,Haikal berusaha memujuk.
Alisa mengeluh.Kan bagus kalau yang berdiri di sebelahnya adalah Aris.
“Tak adalah.Saya…memang perlukan rakan bercerita sekarang ni”,Alisa berjeda seketika.
“Semalam, dia minta tolong saya dapatkan Sakinah, kawan baik saya untuk dia”,sambung Alisa lagi.Nafas ditarik sedalam-dalamnya demi mencari sebuah ketenangan.Empangan air mata dibina setinggi-tingginya.
Hati Haikal menjadi ehsan apabila melihat mata si gadis yang sudah digenangi dengan air mata.Belakang gadis itu diusap untuk menenangkannya.
Topik lain dicari bagi mengubah topic yang sedang mereka bicarakan.Tiba-tiba dia teringatkan sesuatu apabila nama Sakinah disebut.
“Boleh saya tanya sesuatu?”pinta Haikal.
Kepala Alisa mendongak daripada merenung lantai.
“Awak dulu belajar dekat UKM ke?”soal Haikal.Kalau ye, patutlah macam….
“Ye.Kenapa?”Alisa kehairanan.Wajah di hadapannya diamati.Macam pernah nampak.Ingatannya kabur.
“Hei, saya Haikal lah.Kawan Aris”,Haikal mengingatkan Alisa.Mana mungkin dia lupakan Alisa yang pada satu masa dahulu pernah menjadi ‘seteru’ sahabat karibnya sendiri.
“Awak kawan Aris.Ya allah, kecilnya dunia”,Alisa seperti tidak percaya.Sangkanya, Haikal masih menetap di luar Negara seperti yang dia ketahui.
Haikal tersenyum melihat perubahan wajah Alisa.
“Ha, kan manis senyum macam tu”,puji Haikal.Alisa memang seorang gadis yang cantik.Cuma, cara dia melayan lelaki harus diubah sedikit.
“Manis?Hahaha.Persatuan hantu gigi pun tak sanggup nak ambil saya sebagai member.Manis sangatlah tu”,Alisa menidakkan pujian Haikal yang dirasakannya berlebihan.
Tiba-tiba, Haikal ketawa lepas.Kecut perut Alisa jadinya.Dia ni, dah kena sampuk hantu gigi ke?Janganlah, aku tak sengaja panggil tadi.
“Hai…Haikal, awak okey?Ke, awak dah sampai dunia lain”,tanya Alisa teragak-agak.
Tawa Haikal masih bersisa.
“Hei, saya okeylah.Saya masih ada lagi dekat dunia nyata ni.Apalah awak ni”,geli hati dia mendengar soalan Alisa yang tak berapa nak munasabah tu.
“Habistu, awak ketawa macam dah kena sampuk dengan pontianak je”,ucap Alisa.
“Alisa, mak saya cakap jangan disebut-sebut sepsis tu.Nanti, datang hantu gigi dengan pontianak sekaligus, padan muka awak”,bisik Aris di telinga.Dari cara percakapan Aris boleh membuatkan bulu roma Alisa berdiri tegak.
“Haikal, jangan main-mainlah”,marah Alisa.Aku ni Nampak je berani, tapi penakut tau.
Terlepas juga tawa yang Haikal sembunyikan.Mata Alisa merenung tajam Haikal yang sedang galak ketawa.Lengan jejaka itu dicubit persis ketam batu yang tak ada perikemanusiaan.

“Adui”,tangan kiri Haikal mengusap-usap bekas cubitan Alisa di lengannya.Keturunan ketujuh ketam batu ke apa Alisa ni.
“Padan muka.Dahlah, saya nak buat kerja.Layan awak, sampai tulat pun dah habis.Assalamualaikum”,ucap Alisa seraya berlalu meninggalkan Haikal.
Haikal tersenyum memandang tubuh Alisa yang semakin menghilang.
“Waalaikumsalam”,jawab Haikal dengan senyuman yang tidak lekang di bibir.Jangan kata kau dah jatuh cinta, Haikal!


         
“How’s life, Alisa?”soal Aunty Farah, merangkap adik kepada bapanya.Ketika ini, Alisa sedang berada di dalam pejabat ibu saudaranya.Sebaik sahaja menerima panggilan interkom daripada ibu saudaranya, pantas sahaja Alisa bergegas ke bilik ibu saudaranya yang juga merupakan bos di tempat dia bekerja.
“Maksud aunty?”Alisa kehairanan.Macam mana hidup?Tu ke maksud aunty?
“Maksud aunty, selepas menjadi wife orang”,ucap Aunty Farah.Macam tahu-tahu jelah apa yang aku fikir, desis hati Alisa.
Alisa tersenyum.
“Macam biasa.Alisa makan, tidur, buang air, pergi kerja”,terang Alisa satu-persatu.
Aunty Farah menggeleng.Ada ke itu yang dijawabnya.
“Alisa, Alisa.Maksud aunty, kamu bahagia?”soal Aunty Farah, menghentikan segala bicara anak saudaranya yang boleh dikatakan agak rapat dengannya.
Mata Alisa membuntang memandang Aunty Farah.Perlu ke aku menipu mengatakan bahawa aku bahagia.
“Mestilah bahagia.Ada suami tercinta dekat rumah”,Alisa berpura-pura tersenyum.Janganlah nampak macam senyuman tiruan sudahlah.
“Alisa tipu aunty?”duga Aunty Farah.Senyuman Alisa langsung tidak kelihatan asli.Keceriaan Alisa, jelas dibuat-buat.
Alisa terpempam mendengar soalan Aunty Farah yang tepat mengenai batang hidungnya.Aunty Farah ni belajar psikologi ke dulu?Habistu, kenapa buka business hiasan dalaman, soal Alisa sendirian.
“Buat apa Alisa nak tipu, aunty.Tak ada untungnya.Bukannya dapat naik gaji pun”,gurau Alisa, cuba menutup penipuannya.
Aunty Farah tersenyum mendengar gurauan Alisa.Anak sedara aku ni, kalau orang tengah serius pun boleh lagi bergurau.
“Alisa, please tell me the truth sayang.Aunty dapat rasakan sesuatu yang Alisa cuba sembunyikan dari kami semua”,Aunty Farah menggunakan kaedah psikologi.Ini semua berkat ajaran suaminya yang juga bekerja sebagai doktor psikologi di sebuah hospital terkemuka.
Wajah Alisa berubah serta-merta.Aku belum bersedia untuk bercerita.Aku takut air mata aku tumpah Aku tak nak.
“Aunty, Alisa bukan nak kurang ajar.Cuma, Alisa tak boleh cerita sekarang.Alisa, minta maaf”,ujar Alisa sambil tersenyum tawar memandang ibu saudaranya.
“Tak apa, aunty faham.Tapi, aunty nak nasihatkan Alisa.Kalau perlu menangis, menangislah.Kalau perlu menjerit, menjertilah.Jangan pendam dalam hati.Sakit, nak”,pesan Aunty Farah.
Alisa tersenyum manis memandang ibu saudaranya.
“Terima kasih, aunty.Alisa akan ingat pesan aunty tu’,ujar Alisa sebelum bangun bergerak ke arah pintu.
Kepalanya dijegulkan dari luar.
“Aunty…”,panggil Alisa.
Mata Aunty Farah terus beralih memandang anak saudaranya itu.Ingatkan dah pergi tadi.
“Cakap dengan uncle, tahniah.Dia dah didik aunty menjadi phsycologist dengan jayanya”,ucap Alisa sebelum cepat-cepat menutup pintu.
Aunty Farah tersenyum sendirian.Alisa, Alisa, tengah bersedih pun boleh lagi nak bergurau yang bukan-bukan.


           Tingkap dibuka agar udara segar dapat memenuhi ruang kerjanya.Aris termenung menghadap permandangan kota yang dipenuhi dengan hutan-hutan batu.Kepalanya berputar ligat.
Kalau dulu, dia dengan Alisa adalah seteru yang pantang berjumpa pasti akan ada machine gun meletus.Tapi sekarang, dia terlah meminta bantuan seterunya untuk mendapatkan Sakinah setelah mendapat tahu gadis itu sudah putus dengan kekasihnya.
           Aris tersenyum sendirian.Di saat-saat bosan seperti ini, hatinya masih lagi mengingat wajah Alisa.Wajah si gadis yang tersenyum, ketawa, murung, sedih, kecewa, segalanya tentang Alisa.
Betul ke aku tak cintakan dia?Betul ke aku sukakan Sakinah, bukan Alisa?Ah, serabut!
Aku dah janji tak akan melibatkan diri lagi dengan cinta.Aku cuma nak permainkan perasaan perempuan aje.Aku tak boleh jatuh cinta!
Tanpa disedari, punat call ditekan setelah nama Alisa tertera di skrin.
“Assalamualaikum”,ucap Alisa.
“Waalaikumsalam.Apahal kau call ni?”tanya Aris senada.
“Saya nak tanya, awak nak join tak lunch saya dengan Sakinah?”,kecewa sungguh bunyi suara Alisa.Mana taknya, orang telefon dia jawab macam harimau tak makan setahun je.Aku mana boleh kalau lelaki cakap macam nak marah, aku sedih.
“Hurm, boleh jugak.Nanti biar aku ambil kau”,terus talian dimatikan.
Alisa mengeluh.Tanpa salam atau pamit, terus tutup telefon.Kawan konon, kawan apa kalau kawan sendiri telefon macam nak marah je.Agaknya, dia sibuk kot.
“Hai Alisa.Call siapa tu?”tanya Haikal yang kebetulan melalui mejanya.Wajah Alisa kelihatannya murung sahaja setelah mematikan talian.
“Suami saya”,pendek sahaja jawapannya.
Hati Haikal kecewa tiba-tiba.Kecewakah kau, Haikal?
“Oh, suami…Habistu, takkanlah muka macam budak-budak tak dapat kereta control je?”gurau Haikal, cuba menutup kekecewaannya.
“Awak nak tahu, dialah yang buat saya menangis dekat tasik hari tu”,jelas Alisa.Aku tak tahulah kenapa senang je aku nak buka mulut kalau dengan Haikal.Agaknya, sebab aku perlukan rakan bercerita kot, fikir Alisa.
Haikal terdiam.Suami dia buat Alisa menangis macam tu sekali.
“Suami saya tu adalah kawan awak, Aris”,sambung Alisa lagi setelah berjeda buat beberapa ketika.
Haikal ceria semula apabila mendengar nama sahabat baiknya.
“Alisa, saya nak join lunch awak nanti boleh?”pinta Haikal tiba-tiba.Alisa memandang pelik.Kena rasuk dah ke mamat ni?
“Dah lama saya tak jumpa Aris”,terang Haikal apabila melihat muka pelik Alisa.
Alisa mengangguk-angguk.
“Pukul satu.Dia ambil”,ucap Alisa.
Haikal tersenyum sebelum meninggalkan Alisa dengan tugasnya.Tujuannya tadi adalah untuk ke tandas.Dah alang-alang terserempak dengan Alisa, tergurlah sekali.



Restoran Bulan Terang merupakan restoran pilihan Aris untuk mereka makan tengah hari.Sakinah duduk di sebelah Alisa manakala di hadapan mereka berdua adalah Haikal dan Aris.
“Tak sangka kan, dulu kau dengan Alisa ni seteru paling top dekat u.Tak alih-alih, korang kahwin”,ucap Haikal sambil mengambil air yang baru dihantar oleh pelayan ke meja mereka.
Aris yang sedang meneguk air kopi susu tersedak apabila mendengar bicara Haikal.
“Hei, kau ni kenapa bro”,Haikal menghulurkan tisu kepada temannya.
“Kitorang kahwin atas perancangan keluargalah.Apalah kau ni”,ucap Aris sambil mengesat air yang membasahi bibirnya.Nak cakap pun tunggulah aku habis minum air.Apa punya kawanlah.
“Oh.Aku terfikir jugak, bila masa lah korang ni bercinta.Manalah tahu, korang bercinta masa aku dekat laur negara dulu”,usai Haikal sambil memandang Alisa yang sedang tersenyum tawar.Tersirat makna disebalik senyuman si gadis.
Sebaik sahaja makanan tiba, persoalan tadi terus sahaja lenyap.Semuanya makan dengan berselera sekali kecuali Alisa.Makanan Alisa langsung tidak berusik.Namun, hanya Haikal sahaja yang prihatin.Alasan yang diberikan hanyalah tiada selera.

“Aris, aku dengan Alisa naik teksi jelah.Kau dengan kitorang bukannya satu jalan”,ucap Haikal sebaik sahaja Aris selesai membuat pembayaran.
“Eh, tak menyusahkan ke?”soal Aris.Hatinya menjadi tidak keruan apabila Alisa akan berduaan dengan Alisa di dalam teksi.Cemburukah dia?
“Tak apa.Aku tak nak menyusahkan kau.Alisa tak kisah kan?”soal Haikal.Kenapalah Haikal terlalu prihatin terhadap aku.
Alisa tersenyum sebagai balasan.
“Okeylah kalau macam tu.Aku dengan Sakinah pergi dulu.Assalamualaikum”,ucap Aris sebelum berlalu pergi bersama Sakinah.Mereka kelihatannya sedang berbual mesra.
Alisa dan Haikal pula bergerak ke tempat menunggu teksi.
Setelah beberapa minit menunggu, akhirnya sebuah teksi merah putih berhenti di hadapannya.
Yang anehnya, Haikal tiba-tiba menyuruh pemandu itu berhenti sebaik sahaja melalui sebuah taman rekreasi.
Kami memilih untuk duduk di atas rumput di bawah sebatang pokok yang rendang.
“Boleh awak ceritakan pada saya perkara yang sebenarnya”,ucap Haikal setelah beberapa minit mendiamkan diri.
“Perkara sebenar?”soal Alisa hairan.
“Ya, tentang semua perkara.Kenapa awak begitu sedih sedangkan awak berkahwin atas perancangan keluarga?Kenapa awak bazirkan air mata awak untuk satu perkahwinan tanpa cinta?Cuba awak jelaskan”,nada suara Haikal meninggi.Alisa seperti mahu menangis apabila dimarahi sebegitu.Tapi, aku tak boleh duduk diam.
“Apa hak awak nak masuk campur?Kita baru kenal semalam, tiba-tiba awak nak korek segala cerita tentang saya.Apa kena dengan awak, huh?”Alisa jadi berang tiba-tiba.tak alih-alih nak marah aku.Nak kena pelangkong apa.
“Sebab saya cintakan awak.Dari dekat kolej lagi, awak tahu tak?Saya tak boleh tengok awak menangis.Saya tak nak tengok awak macam terbeban sangat je dengan masalah awak.Hati saya sakit, awak tahu tak”,mata Haikal kemerahan.Segalanya telah diluahkan.
Alisa terpempam.Kepalanya ditundukkan.
“Boleh kan awak terima saya?”ucap Haikal dengan suara yang semakin mengendur.
Air mata Alisa kembali mengalir.
“Haikal, kalau perasaan cinta saya ni boleh beralih pada awak, saya dah lama buat.Tapi, saya tak boleh.Awak tahu dah berapa lama saya cuba.10 tahu saya cuba lupakan dia.Tapi, tetap tak boleh.Awak ingat, saya nak sangat menangis macam ni.Saya nak sangat sakitkan hati saya ni.Masalahnya sekarang, saya tak boleh langsung lupakan dia.Awak faham tak?”lancar sahaja pertuturan Alisa walaupun sedang menangis.Haikal terkedu mendengar luahan hati Alisa.Sesungguhnya, hati Alisa memang sedang menahan sakit yang teramat dahsyat.
“Alisa, saya janji pada awak.Saya tak akan buat awak menangis lagi.Saya akan bahagiakan awak”,pujuk Haikal yang kebingungan.Tangisan Alisa semakin menjadi-jadi.
“Macam mana awak nak bahagiakan saya sedangkan hanya Aris yang buat saya bahagia, Kal.Saya…tak…boleh…Saya…minta maaf”,ucap Alisa sebelum dia terkulai layu dalam pelukan Haikal.Tubuhnya dicempung Haikal untuk dibawa ke hospital.
“Pak cik, cepat sikit.Kawan saya demam”,ucap Haikal sebelum teksi menderum laju membelah jalan.Tujuan aku hanya untuk pujuk dia.Tapi, macam mana boleh jadi macam ni.
Rambutnya diraup ke belakang.Sesalan bertamu dalam hatinya.


          Aku dekat mana ni.Ni bukan bilik aku.Pandangan aku beralih pada sesusuk tubuh yang sedang duduk di atas sofa.
“Alisa, kau dah sedar?”cemas Aris mendapatkan Alisa.Sebaik sahaja mendapat panggilan daripada Haikal, Aris terus bergegas ke hospital yang menempatkan Alisa.
Alisa hanya tersenyum.Sakinah juga turut berada di situ.
“Alisa, kau okey?”tanya Sakinah risau.
“Tolong ambilkan air”,suara Alisa serak-serak kedengaran.Belum sempat Sakinah menuangkan air untuk Alisa, Aris sudah memintas.
Alisa ditegakkan agar selesa untuk minum air.
“Terima kasih datang melawat”,ucap Alisa ikhlas.
“Alisa, doktor kata kau demam panas.Kenapa kau tak cakap dekat aku yang kau sakit?”prihatin Aris bertanya.Hatinya risau jika ada sesuatu terjadi pada Alisa.
“Saya tak nak susahkan awak”,ikhlas Alisa menjawab.Hatinya bahagia apabila melihat betapa ambil beratnya Aris terhadap dirinya.Tapi, adakah sebab tanggungjawabnya sebagai suamiku dan atas alasan itu dia prihatin terhadapku?
“Alisa, kau sakit.Takkanlah itu pun menyusahkan aku”.
Alisa hanya tersenyum.Mendapat perhatian Aris sudah membuat dia bahagia.
“Alisa, aku balik dulu.Esok aku melawat dulu.Assalamualaikum”,ucap Sakinah tiba-tiba.Dia mahu memberi ruang untuk pasangan di hadapannya berbual.
“Biar saya hantarkan”,tawar Aris.Sakinah hanya tersenyum sembil menggeleng.
Akhirnya, Aris terus mendapatkan Alisa yang sedang terbaring di atas katil.
“Kau tahu tak, aku risau bila dengar kau pengsan”,terpapar kerisauan di wajah Aris.
Alisa tersenyum.Kalau macam tu, masuk hospital hari-hari pun tak apa, fikir Alisa.Haisy, sempat lagi tu.
“Kau nak apa-apa tak?”ujar Aris.
“Belikan saya roti.Saya laparlah”,tanpa segan silu Alisa meminta.Siapa suruh main kuis-kuis nasi je tengah hari tadi.Dah pengsan sebab tak ada tenaga.Padan muka.
Pantas sahaja Aris keluar untuk membelikan roti seperti yang dipinta.
Alisa tersenyum sekali lagi.Ya allah, kau bukakanlah pintu hati suamiku agar dia dapat menerimaku sebagai teman hidupnya.Aku mohon padamu, kau hentikanlah waktu buat seketika agar dapat menikmati indahnya rasa disayangi oleh orang yang aku sayangi.Ameen.

No comments:

Post a Comment

Jangan Lupa Komen!!